Foto: Jessica Mossberg

Våra kyrkor

Varmt välkommen in för en stilla stund bort från storstadens brus.

S:t Matteus kyrka

S:t Matteus kyrka uppfördes 1902-1903 efter ritningar av Erik Lallerstedt och var då ett kapell inom Adolf Fredriks församling. 1906 blev kapellet församlingskyrka, i och med att S:t Matteus församling bildades. 1923-1924 byggdes kyrkan om och försågs med ett sidoskepp i öster samtidigt som koret förlängdes åt söder. Olle Hjortzberg har gjort flera av kyrkans målningar.
Vanadisvägen 35, hiss från Dalagatan 80.

S:t Matteus Lillkyrka

S:t Matteus Lillkyrka är öppen för besök genom överenskommelse hos kyrkovaktmästare på 08-555 218 40 (mån-fre 11-16).
Vanadisvägen 35.

Mikaelskapellet

Mikaelskapellet ligger på Karlbergsvägen 64. Kapellet byggdes 1913 av Lutherska Missionsföreningen med Höög och Morsing som arkitekter. Byggnaden är typisk för 1910-talets stiltendenser och ansågs som modern och fräsch då den uppfördes. Fasaden har gulbrun spritputs och i dess mitt finns tre höga, spröjsade fönster.
Karlbergsvägen 64.

När - och varför - ringer kyrkklockorna?

Kyrkklockorna har kallats medeltidens Facebook. De har i många hundra år förmedlat information vid glädje, sorg och fara i våra bygder.