Foto: Ikon

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka.

Att gifta sig är ett stort och glädjefullt beslut. Enligt Bibeln och kyrkans tro är äktenskapet instiftat av Gud. I kyrkan sker vigseln i form av en vigselgudstjänst där brudparet ger sina löften till varandra inför Guds ansikte och får sitt äktenskap välsignat av Gud. Vigseln kan ske inför hela släkten och alla vänner, men även i all enkelhet inför två vittnen.

Vigsel eller välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap kan ske i S:t Matteus kyrka, S:t Matteus Lillkyrka och Mikaelskapellet. Observera att Mikaelskapellet bara kan bokas vissa tider.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Välkommen att boka vigsel direkt här på webben. Det går också bra att ringa eller maila församlingsexpeditionen, 08-555 218 00 eller sanktmatteus.info@svenskakyrkan.se. Telefontider:  må, ti, on & fr kl 10-12 samt to 13-15. Sommartid: mån, tis, ons och fre 10-12. Torsdagar stängt.

Det är möjligt att vissa lördagar låna/hyra lokal (vi tar ut en avgift på 1200 kr om du inte bor i S:t Matteus församling) för vigselmottagning. Lediga tider för vigselmottagning syns när ni väljer datum för vigseln.

• Välj kyrka och/eller datum och få upp lediga tider i kalendern. Här ser ni även om lokal för vigselmottagning finns tillgänglig.

• Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas. I rutan ”Övriga önskemål” vill vi att ni anger antalet gäster vid lokalbokning.

• När bokningen skickats till oss, gör vi en avstämning innan vi skickar ut en definitiv bekräftelse.

• Med reservation för eventuella ändringar vad gäller bemanningen (präst och musiker).

• Alla personuppgifter behandlas enligt GDPR.

Vigselmottagning i samband med vigsel i S:t Matteus kyrka eller S:t Matteus Lillkyrka bokas i

• Stora församlingsalen (max 100 st)

• Lilla församlingssalen (max 40 st)

• Gröna rummet (max 28 + 12 st)

Vigselmottgning i samband med vigsel i Mikaelskapellet bokas i

• Mikaelssalen (max 48 st)

Ni har tillgång till lokalen i 4 timmar och senast till kl 19.30.

LizaLime catering tar hand om de praktiska arrangemangen kring vigselmottagningen. Cateringen tar ut en grundavgift på 1500 kr, i den avgiften ingår tillgång till lokal inkusive kaffe samt ansvar för kök och utrustning. I samband med bekräftelse på vigsel och lokal för vigselmottagning skickar vi kontaktuppgifter till LizaLime.

Vigseltider för hösten 2024 finns tillgängliga att boka från vecka 20.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Foto: Ikon