Foto: Ikon

Diakoni-stöd och hjälp

Diakoni är att visa omsorg om medmänniskan i livets olika skeden och att stödja och dela hopp. Ett stöd som inte bryr sig om samhällsklass, tro eller ursprung, med respekt för självkänsla och det egna ansvaret. Alla är välkomna!

En diakon har social eller omsorgsinriktad utbildning på högskolenivå och är vigd till tjänst i Svenska kyrkan. Diakoner har tystnadsplikt och för inga journaler.  Alla besök hos oss är kostnadsfria.

Vi finns till för dig som

Välkommen att kontakt oss på nedanstående telefonnummer.

Stöd vid sorg

När någon i vår närhet dör, vänds livet ofta upp och ned och många olika känslor och tankar väcks. Vardagen har förändrats och det gäller att orientera sig i en ny livssituation. Här kan det vara värdefullt att få prata med någon, enskilt eller i grupp.

Tala med någon?

Behöver du någon att tala med? Inom Svenska Kyrkan har diakoner och präster ett särskilt själavårdande ansvar. Alla samtal sker under tystnadsplikt, och det som sägs stannar i rummet. Inga journaler eller anteckningar förs.

En liten stig genom en park.

Ekonomiskt stöd, fonder och stiftelser

Boende i S:t Matteus församling med låg inkomst (årsinkomst under 210 000 kronor för ensamstående utan hemmavarande barn), saknar förmögenhet (under 52 500 kronor) och har svårt att få pengarna att räcka till, kan söka bidrag ur våra fonder och stiftelser.

Familjerådgivning

Har du problem i en nära relation? Ofta kan samtalsstöd hjälpa dig eller er att förstå och förändra. Vi har tystnadsplikt och du får vara anonym.

Personal inom vuxenverksamhet och diakoni

PRÄSTER:
Petter Sundelius, kyrkoherde 08-555 218 22
e-post: petter.sundelius2@svenskakyrkan.se

Daniel Götschenhjelm 08-555 218 17
e-post: daniel.gotschenhjelm@svenskakyrkan.se

Johannes Söderqvist 08-555 218 18
e-post: johannes.soderqvist@svenskakyrkan.se

DIAKONER
Ann Engström, telefon. 08-555 218 12
e-post: ann.engstrom2@svenskakyrkan.se

Susanne Åberg, telefon 08-555 218 13
e-post: susanne.aberg2@svenskakyrkan.se

ÖVRIGA:
Husmor/diakoniassistent
Lisbeth Sundvall, telefon 08-555 218 09
e-post: lisbeth.sundvall@svenskakyrkan.se

Stiftelsehandläggare:
Christina Linder, telefon 08-555 218 04
e-post: christina.linder@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Västmannagatan 92, Stockholm.