Mötesplatser för vuxna

Under denna rubrik hittar du vårt nya Afternoon Tea, samtals- och studiegrupper, hantverkskvällar, lunchkonserter, sopplunch och mycket annat. Välkommen till våra mötesplatser!

Måndag Afternoon Tea

Välkommen till Afternoon Tea i Mikaelskapellet varannan måndag! Ett inbjudande och vackert dukat eftermiddagste i engelsk stil, god gemenskap samt ett intressant föredrag eller musik. Start 29 januari kl 14.00.

Onsdag i S:t Matteus - mässa, musik & mat

”Onsdag i S:t Matteus”, ett koncept i tre delar. Mässa i Lillkyrkan, följt av lunchkonsert i stora kyrkan, alltid med fri entré. Avslutas med att sitta till bords med en matig soppa och varm gemenskap vid borden i församlingssalen.

Stöd vid sorg

När någon i vår närhet dör, vänds livet ofta upp och ned och många olika känslor och tankar väcks. Vardagen har förändrats och det gäller att orientera sig i en ny livssituation. Här kan det vara värdefullt att få prata med någon, enskilt eller i grupp.

Tala med någon?

Behöver du någon att tala med? Inom Svenska Kyrkan har diakoner och präster ett särskilt själavårdande ansvar. Alla samtal sker under tystnadsplikt, och det som sägs stannar i rummet. Inga journaler eller anteckningar förs.

Samtal om livet på kvällstid

Söker du ett sammanhang där du som vuxen kan samtala och reflektera över livsfrågor? Det här kan vara platsen och stunden för det. Onsdagkvällar 19.00-20.30

Bibelstudium torsdagar kl 15.00

Bibelstudiet är öppet för alla och du deltar så ofta du kan. Vi läser, studerar och samtalar kring bibeltexterna för kommande söndag.

Ad fontes - studiegrupp onsdagar

Ad Fontes betyder Till källorna. Välkommen till denna studie- och samtalsgrupp kring andlighet. Varannan onsdag eftermiddag på församlingsbiblioteket.

Församlingsbiblioteket

Varmt välkommen till S:t Matteus församlingsbibliotek - en mötesplats för bokälskare i alla åldrar! Här kan du sitta och läsa, här kan du låna hem böcker, här kan du delta i novellcirklar och författaraftnar. Och över disken kanske avhandla några av livets aspekter.

Quiltdagar

Kom och sy till förmån för S:t Matteus församlings internationella arbete. Läs mer »

Bli volontär och gör skillnad!

VILL DU engagera dig ideellt och bidra med det som just du är bra på, till egen och andras glädje? S:t Matteus församling behöver fler medarbetare!

Hur blir jag medlem i Svenska kyrkan?

Alla som döps inom Svenska kyrkan blir medlemmar automatiskt. Det går också att anmäla att man önskar bli medlem. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen. Här finns webbformulär för medlemskap.

Personal inom vuxenverksamhet och diakoni

PRÄSTER:
Petter Sundelius, kyrkoherde 08-555 218 22
e-post: petter.sundelius2@svenskakyrkan.se

Daniel Götschenhjelm 08-555 218 17
e-post: daniel.gotschenhjelm@svenskakyrkan.se

Johannes Söderqvist 08-555 218 18
e-post: johannes.soderqvist@svenskakyrkan.se

DIAKONER
Ann Engström, telefon. 08-555 218 12
e-post: ann.engstrom2@svenskakyrkan.se

Susanne Åberg, telefon 08-555 218 13
e-post: susanne.aberg2@svenskakyrkan.se

ÖVRIGA:
Husmor/diakoniassistent
Lisbeth Sundvall, telefon 08-555 218 09
e-post: lisbeth.sundvall@svenskakyrkan.se

Stiftelsehandläggare:
Christina Linder, telefon 08-555 218 04
e-post: christina.linder@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Västmannagatan 92, Stockholm.