Tala med någon?

Behöver du någon att tala med? Inom Svenska Kyrkan har diakoner och präster ett särskilt själavårdande ansvar. Alla samtal sker under tystnadsplikt, och det som sägs stannar i rummet. Inga journaler eller anteckningar förs.

Behöver du någon att tala med?
Det finns olika typer av samtal, här beskriver vi några exempel.

Själavård
Ett själavårdande samtal skiljer sig från ett vanligt samtal ge- nom att det också handlar om Gud och andlighet. Det kan vara ett vägledande samtal mitt i livet eller ett samtal utifrån ett särskilt behov. Kanske ett samtal som syftar till att hjälpa personen i sitt andliga sökande och vara en väg till inre mognad.

Du får i lugn och ro prata om det som är angeläget för dig. Alla frågor kan inte besvaras men kan lämnas till Gud i bön. Du behöver inte ha en tro men för själavårdaren är alltid Gud med i samtalet.

Bikt
Bikten är för människan en väg till försoning med Gud och med sig själv i Kristi kyrkas gemenskap. Bikten föregås av samtal med präst som sedan leder fram till dess huvudpunkter; den biktandes syndabekännelse och präs- tens tillsägande av förlåtelse på Kristi uppdrag. Bikten omfattas av absolut tystnadsplikt.

Personlig vägledning - hjälp att uppfatta Guds tilltal i vardagen.
Vi inspireras av Ignatius av Loyolas andliga övningar som modell för vägledning. Utgångspunkten är att Gud är närvarande i din vardag. Tillsammans med en följeslagare, en medvandrare, som är utbildad för ändamålet, får du med hjälp av bibeltexter och övningar, stöd och uppmuntran, hjälp att upptäcka denna närvaro. Medvandrarens främsta uppgift är att lyssna och tillsammans med dig urskilja och stödja din längtan och erfarenhet av Guds tilltal och närvaro.
Kontakt: Susanne Åberg, diakon, tel 08-555 218 13,
susanne.aberg2@svenskakyrkan.se

Stödsamtal
Stödsamtal innebär en serie avgränsade samtal för att tala om och bearbeta ett speciellt personligt tema som påverkar dig på ett sätt att det ”spiller över” i livet i stort. Samtalet kan handla om allt mellan himmel och jord; relationsproblem, orosmoment kring sociala och ekonomiska frågor eller tankar i samband med sjukdom och sorg. Inget är för stort eller för smått.

Kontaktuppgifter till präster och diakoner i församlingen finner du här nedan. Skulle du behöva någon att tala med då dessa inte är anträffbara kan du mellan 22.00–06.00 alltid ringa Jourhavande präst på telefon 112.