Församlingsbiblioteket

Varmt välkommen till S:t Matteus församlingsbibliotek - en mötesplats för bokälskare i alla åldrar! Här kan du sitta och läsa, här kan du låna hem böcker, här kan du delta i novellcirklar och författaraftnar. Och över disken kanske avhandla några av livets aspekter.

Nytt: sök böcker på församlingsbiblioteket

Nu kan du gå in i bibliotekets nya databas och hitta den bok du söker. Alla böcker införskaffade efter 2012 finns registrerade och sökbara.

Välkommen till S:t Matteus Församlingsbibliotek!

Församlingsbiblioteket är en mötesplats för bokälskare, "ett rum för vänner", och över disken avhandlas de flesta av livets aspekter. När det gäller tid, denna bristvara i dagens stressade liv väljer vi att vara medvetet anakronistiska: Vi har massor av tid, just för er! Och vi vill hjälpa er att hitta det ni vill ha, men vi låter er även gå i fred och botanisera om ni hellre vill det.
Ni är hjärtligt välkomna!

Några gånger per år anordnar biblioteket litteraturaftnar (se nedan) med en aktuell författare. Här träffas en novellcirkel, fördjupningsgruppen Ad Fontes bland mycket annat.

Bok på väg, kopiering mm

För dig som har svårt att själv ta dig till biblioteket finns möjlighet att boka hemleverans av böcker. Kontakta oss på tel nedan.

På biblioteket finns också möjlighet att låna dator samt få hjälp med kopiering (svart/vitt à 2 kr per sida).

Författarafton med professor Per-Arne Bodin, mån 29 april 19.00

Vid en författarafton på församlingsbiblioteket berättar Per-Arne Bodins om sin forskning som rör den ryska modernismen och dess förhållande till den ortodoxt-kristna traditionen.

Sagostund på församlingsbiblioteket!

Klockan 10 en fredag i månaden har vi högläsning för barn på församlingsbiblioteket. Ta chansen att tillsammans med barnen bekanta er i denna unika bokmiljö!

Novellcirkeln på S:t Matteus församlingsbibliotek

En läsecirkel där novellen står i fokus.

Församlingsbibliotekets öppettider

Måndag, tisdag och torsdag kl 14-19.
Onsdag kl 10-15.
Fredag kl 10-13.

Västmannagatan 92, 2 tr (hiss). Telefon 08-555 218 08 .
Biblioteksföreståndare: Vivianne Hoogendoorn, telefon: 076-525 78 08
Biblioteksassistent: Anders Öfverström, telefon: 08-555 218 31.

Ansök om lånekort
Blankett för ansökan om lånekort samt låneregler hittar du här »

Konsertbiljetter
till konserter i S:t Matteus kyrka köper ni hos oss. Välj att betala kontant eller med Swish. Det går tyvärr inte att reservera biljetter på telefon.

S:t MATTEUS FÖRSAMLINGSBIBLIOTEK, 100 ÅR!

Tro nu inte för den skull att tiden har stått stilla på S:t Matteus Församlingsbibliotek. Det är nämligen bara gammaldags vad gäller interiören. Ser man till bokbeståndet har det verkligen hängt med sin tid. Här finns de senaste romanerna och de aktuellaste fackböckerna och de spännande deckarna. Och nya som gamla barnböcker, naturligtvis. Den stora deckarsamlingen, som också innehåller sällsynta, gamla pärlor, uppstod genom en deckarälskande kyrkoherde som lade grunden till den.

Historik

Många står frågande när de hör ordet "församlingsbibliotek". De ser antagligen en massa biblar framför sig och får en vag känsla av mossighet. Men det finns en historisk förklaring bakom förekomsten av ett sådant bibliotek. Kyrkan var nämligen först när det gäller folkbildningstanken, faktiskt långt före stadsbiblioteken som kom till först i början av 30-talet. Tanken med dessa bibliotek var alltså inte att sprida evangelium utan att höja folkbildningen. (S:t Matteus församling var förresten på den tiden betydligt mer "proletärt", dvs. arbetare och lägre tjänstemän. Området uppstod ju omkring Rörstrands fabrik.) Detta avspeglades också i den tidens utlåningsregler: Om man lånade en underhållningsbok var man tvungen att låna två "bildande" böcker på köpet. Minsann! Idag är vi liberalare!

I början av seklet fanns det ett större antal församlingsbibliotek, men när stadsbiblioteket kom i början av 30-talet försvann de flesta. S:t Matteus Församlingsbibliotek daterar sig till 1912. År 1916 flyttade biblioteket in i sina nuvarande lokaler till Västmannagatan 92, samma år som huset byggdes. Lokalerna var specialdesignade som bibliotek. Och interiören är intakt! Bokhyllor av körsbärsträ, strindbergslampor, gammalt trägolv och stämplar i stället för datorer. Ja, nog är det gammaldags och charmigt.

Ni är hjärtligt välkomna!