Texten "7 Hållbar energi för alla" står i vit text mot en gul bakgrund. Under texten finns en sol och mitt i solen en on/off-symbol.
Foto: Magnus Aronson, Ikon

Mål 7 - Hållbar energi för alla

Tillgång till energi är en avgörande förutsättning för utveckling.

Betydelsen av elektriskt ljus för barns möjligheter att läsa läxor och fullfölja utbildningar är ett tydligt exempel på hur tillgång till energi spelar stor roll. Men fortfarande saknar en miljard människor tillgång till elektricitet.

Produktionen av förnybar energi ökar kraftigt i världen, men fortfarande kommer majoriteten av energianvändningen från fossila energi. Omkring 3 miljarder människor är beroende av ved, träkol, skörderester och djurspillning för värme och matlagning. Dessa former av biomassa bidrar ofta till avskogning och erosion, och de skapar stora hälsoproblem.

Arbete för hållbar energi i Sverige

Svenska kyrkan bidrar till produktion av förnybar energi genom egenproduktion av solenergi och direktinvesteringar i vind- och vattenkraft. Utöver detta hyr stiften ut mark till vind- och vattenkraftsproduktion. En del av Svenska kyrkans kyrkor och andra fastigheter använder solpaneler för egen energiförsörjning
och för försäljning till elnätet. Som förvaltare av skog är Svenska kyrkan även en aktör inom bioekonomin där produkter från skogen kan ersätta till exempel cement och plast som kräver stora mängder fossil energi när de tillverkas.

Internationellt arbete för hållbar energi

Svenska kyrkan bidrar till mål 7 genom investeringar och inom ramen för samarbetsorganisationers utvecklingsprojekt på landsbygden. Där ingår ofta utbildningar om hur man bygger energisnåla spisar och stöd till  biogasanläggningar. Ett exempel är ett projekt bland 60 000 hushåll i Uganda, där Lutherska världsförbundet (LVF, där Svenska kyrkan är LVF:s största finansiär) skapar förutsättningar för tillgång till solcellslampor och energisnåla spisar.

Grön text på vit bakgrund. From words to action.

Sverige bäst på jämställd klimatfinansiering

Ny rapport: Sverige är bäst i klassen på att ta in ett jämställdhetsperspektiv när fattiga och utsatta länder ska kompenseras med klimatfinansiering.

Stora vinster med batterilager i svenska kyrkor

Inom ramen för Färdplan för klimatet har Karlstad Stift genomfört analysarbetet ”Batterilager och systemtjänster i Svenska Kyrkan”. Resultatet visar på ekonomiska och miljömässiga vinster. Nu går arbetet vidare med realisering.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.