Två personer med hennatatueringar håller varandra i handen. Till vänster syns loggan för Agenda 2030.
Foto: Josefin Casteryd, Ikon

Mål 5 - Jämställdhet

Jämställdhet är både ett mål i sig och en förutsättning för en hållbar och fredlig utveckling.

En kristen människosyn utgår från alla människors fulla och lika värde och värdighet. Därför verkar vi för att kvinnor och män, flickor och pojkar, får samma förutsättningar att växa och utvecklas efter sina förmågor. Utmaningarna ser olika ut i olika delar av världen, vilket återspeglas i Svenska kyrkans arbete.

Jämställdhet och hälsa

Religiösa aktörer har i många delar av världen stort inflytande över normer, sedvänjor och lagar kopplade till könsroller, sexualitet och familjebildande. Act Svenska kyrkan samarbetar med religiösa företrädare som står upp för jämställdhet.

En präst med Svenska kyrkans nyckelband runt halsen.

Thursdays in Black

Torsdagar i svart – för en värld utan våldtäkt och våld, är en global kampanj som utmanar mäns våld mot kvinnor.

Rapporter om sexuella trakasserier

Ta del av forskningsrapporten #Vardeljus-uppropet (pdf) – om Svenska kyrkans arbete för att motverka sexuella trakasserier och övergrepp och om strukturella problem kring gränssättning. Rapporten är en kvalitativ analys av #metoo-uppropet inom Svenska kyrkan.

Rapporten kompletteras av en rapport om hur Svenska kyrkan har motverkat trakasserier och övergrepp, särskilt de senaste två åren (pdf).

Ett utlåtande om båda rapporterna hittar du här.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.