Två barn står framför en griffeltavla och skriver på den. Till vänster syns loggan för Agenda 2030.
Foto: Martin Edström, Ikon

Mål 4 – God utbildning för alla

Nästan en miljard människor i världen är inte läs- och skrivkunniga, varav två tredjedelar är kvinnor.

Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Trots det når 60 % av alla 15-åringar inte minimikunskaperna i att läsa och räkna.

Förskolor och läxhjälp

I Sverige är barn lyckligt lottade genom att skolan är avgiftsfri. Men det finns stora skillnader i kvalitet mellan Sveriges skolor och alla barn får inte det stöd de behöver i hemmet heller, vilket skapar ojämlika förutsättningar för en god start i livet.

Barnkonventionen bekräftar barns rätt till andlig utveckling. Svenska kyrkan driver ett hundratal fristående förskolor med kristen profil, där barnen har möjlighet att ta del av kristen tro och tradition. Varje år tar Svenska kyrkans församlingar även emot närmare 400 000 barn och unga i kyrkorummen i samband med studiebesök från skolan. Vid dessa studiebesök finns möjlighet att samtala om och reflektera kring kristen tro och kristet liv, om mötet mellan olika religioner och om existentiella frågor i allmänhet.

Många församlingar erbjuder läxhjälp till barn och unga utanför skoltid, verksamheter som i hög grad utförs av ideella medarbetare. Denna insats kan få särskild betydelse i områden där skolresultaten sjunkit och där barnen har svårt för att få hjälp med läxorna hemma.

Fler flickor får skolgång

Svenska kyrkan ger stöd till skolbyggnader och skolmaterial i olika landsbygdsprojekt. I vårt humanitära arbete ingår insatser för att säkra rätten till skolgång för människor som lever i flyktingläger. En viktig del i allt arbete är att särskilt främja flickors rätt att gå i skolan. Läs om hur vi arbetar med detta på den egyptiska landsbygden.

I förgrunden syns en bok ligger på ett bord i ett rum fyllt av människor som sitter i en skolsal.

Utbildning och stöd till unga kristna i Pakistan

I Pakistan är cirka en och en halv procent av befolkningen kristna, och många av dem tillhör landets fattigaste. Förföljelse av kristna och attentat mot kyrkor gör människor rädda och skapar stora klyftor i samhället.

Träfigurer från Jesus födelse.

Barnkonventionen: för barnets bästa

FN:s barnkonvention är svensk lag sedan 1 januari 2020. Det innebär att barns rättigheter stärks ytterligare, både i den privata och i det offentliga livet. Svenska kyrkan välkomnar detta och ser att barnkonventionen har en given plats i kyrkan.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.