En person balanserar på en stock som ligger på marken ute i skogen. Till vänster syns loggan för Agenda 2030.
Foto: Jon Flobrant, Unsplash

Mål 3 - God hälsa och välbefinnande

God hälsa är förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och att bidra till samhällets utveckling.

Investeringar i hälsa är en återinvestering i samhällets utveckling i stort.

Hälsa och välbefinnande handlar om mer än frånvaro av sjukdom. Världshälsoorganisationen (WHO) lyfter exempelvis betydelsen av existentiella dimensioner som hopp, harmoni, meningsfullhet, förundran, andlighet och gemenskap som viktiga för en holistisk hälsa.

Tre kvinnor håller i varsin get.

Psykosocialt arbete

Act Svenska kyrkan arbetar utifrån ett psykosocialt förhållningssätt i katastrofinsatser. Det innebär att vi, förutom att se till fysiska behov som mat, rent vatten och tak över huvudet, också ser till sociala och psykologiska behov. Människor ska gå från att överleva till att leva!

En kvinna går på en grusväg i ett höstlandskap.

Hälsa

Hälsa är något att värna och vårda – att på olika sätt bekämpa sjukdom. Samtidigt behöver vi erkänna att död och sjukdom är del av livet, inte bara dess motsats.

Någon håller en äldre persons hand.

Rätten till existentiell hälsa

Världshälsoorganisationen (WHO) inkluderar andliga och existentiella aspekter i sitt hälsobegrepp och lyfter fram vikten av dessa för att främja hälsa. Svenska kyrkan har lång erfarenhet av att möta människors existentiella frågor och arbeta med olika former av andlig utveckling. Rätten till hälsa, inklusive existentiell och andlig hälsa, gäller alla människor.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.