Bild från filmen Zen in the Ice Rift. Föreställer hockeyspelares rygg.

Zen in the Ice Rift (2019)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2019 har tilldelats den italienska filmen, Zen in the Ice Rift, av regissören Margherita Ferri, en film om en vänskap som prövas till det yttersta.Den norska filmen Harajuku mottog den internationella kyrkliga utmärkelsen Interfilm Diploma.

Om filmen

Zen in the Ice Rift handlar om 16-åriga Maia som är enda tjejen i hockeylaget i den lilla italienska bergsbyn. Hon hamnar lätt i bråk och är mobbad både i laget och i skolan. När hon lär känna flickvännen till lagkaptenen i hockeylaget tar saker en ny vändning.

- Det är en film som på ett fantastiskt sätt uppfyller alla kriterier för priset, vi hoppas den får stor spridning både inom och utanför kyrkans arbete, säger Jesper Ödemark, ordförande i juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2019, juryns motivering

”Allt har sin tid. En tid för död. En tid för födelse. En tid att riva ner. En tid att bygga upp.
I denna intensiva och brännande historia får vi följa en människas frigörelse och kamp.
En historia om kön utan att kön är i fokus som utmanar betraktaren på ett trovärdigt sätt tack vare en extraordinär skådespelarinsats.”

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2019

Jesper Ödemark, församlingspedagog i Värby församling, juryns ordförande.
Erica Lang, präst, ansvarig för konfirmand- och ungdomsverksamhet i Husie församling.
Ivica Zubak, regissör, manusförfattare och producent.
Zahraa Aldoujaili, skådespelerska, nominerad till en Guldbagge för sin roll i filmen Amatörer 2018.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris är på 100 000 kronor och finansieras gemensamt av Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö pastorat. Kriterierna för priset är:

• Filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmen ska synliggöra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör ungdomar och vuxna.
  • Filmens budskap ska kunna tolkas i ljuset av evangeliet.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkans filmarbete.
  • Filmen ska ha en allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.

Röster om vinnarfilmen Zen in the Ice rift

Under de glittrande kristallkronorna i Malmö rådhus fångade vi röster om Zen in the Ice rift som vann Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2019. Läs vad medlemmarna i juryn och några unga tyckter om vad som gör filmen så bra.

Interfilm Diploma

På årets BUFF delade Svenska kyrkans jury också för andra året ut hedersutmärkelsen Interfilm Diploma. Interfilm är ett internationellt, ekumeniskt nätverk som arbetar för dialog mellan kyrka och film och som medverkar med filmpriser på festivaler i hela världen.

Utmärkelsen gick i år till den norska filmen Harajuku, av regissören Eirik Svensson. Filmen handlar om 15-åriga Vilde som fascineras av japansk ungdomskultur, och som hänger med sina likasinnade kompisar på Oslos centralstation. När hennes mamma plötsligt dör tvingas hon söka upp sin far som hon aldrig haft någon kontakt med.

Juryns motivering

”En visuellt färgsprakande film som både berör och hänför.
Med betoning på både vilsenhet och längtan visar filmen på hur livet kan förändras på bara några få ögonblick. Med sina tidlösa ämnen som saknad, framtidsdrömmar och övergivenhet är filmen ständigt aktuell.”

BUFF Malmö 23-29 mars 2019

Den 36:e upplagan av den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF I Malmö har visat 121 filmer från 40 olika länder. Tema för årets festival har varit ”Framtiden”.