Foto: Maria Lundström

Röster om vinnarfilmen Zen in the Ice Rift

Under de glittrande kristallkronorna i Malmö rådhus fångade vi röster om Zen in the Ice Rift som vann Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2019. Hör medlemmar i juryn och några unga berätta om vad det är som gör filmen så bra.

- Årets vinnare av Svenska kyrkans filmpris anser vi vara väldigt välförtjänt av det här fina priset för att den på ett fantastiskt sätt uppfyller samtliga kriterier. Vi hoppas naturligtvis att filmen ska få stor spridning både inom och utanför kyrkans arbete. Jag visar den gärna i mina filmgrupper framöver, säger juryns ordförande Jesper Ödemark och fortsätter:

-Att årets jury bestod en präst, en regissör, en skådespelare och en församlingspedagog kändes som en intressant kombination. Det gav många vinklar att diskutera och olika syn på både filmerna utifrån de kriterierna (se nedan) vi bedömer dem ifrån.

På bilden ovan ses juryn ta en selfie efter väl utfört arbete. Från höger ses Erica Lang, präst i Husie, Malmö, Jesper Ödemark, församlingspedagog i Värby församling, Zahraa Aldoujaili, skådespelare och Ivica Zubak, filmregissör och manusförfattare.

Hur gick juryarbetet till?
- Vi hade åtta filmer att välja bland. Det var ett jämnt startfält. Vi hade en inledande röstning för att sondera. Och efter det hittade vi fram till ett samstämmigt beslut, berättar Jesper.

Intill Jesper sitter en annan av jurymedlemmarna -  Erica Lang, präst i Husie församling, Malmö:

- Alla filmer i tävlan hade ett budskap. Var och en av filmerna var intressant och fungerade bra som underlag för diskussioner.

Zen in the Ice Rift handlar mer om identitet än om sexualitet. Viktiga frågor lyfts på ett enormt finkänsligt sätt, om det är Jesper och Erica överens. Filmen är i högsta grad relevant för en ung publik tycker de:

Var valet av filmen Zen in the Icerift bra? Ett rungande ja svarar kvartetten Pardis Banitaleby, Elsa Josephson, Vera Volk Jonsson och Emma Lundberg Pollini. Foto: Maria Lundström

- Den lyfter såväl frågor om framtiden som ”Vem är jag?”.  Det som också är positivt är att filmen slutar i en känsla av kämparanda och att huvudpersonen inte är ett offer.

Queervinkling som engagerar
- Zen är en djupt existentiell film. Filmer som handlar om temat att vara gay på ett generellt plan finns det ganska många av, men den queervinkling som Zen har är både aktuell och lite bortglömd. Det finns en fobi för transpersoner. Det finns de som känner sig främmande inför ämnet. Här behandlas det både med en stor respekt och subtilt, utan att skriva folk på näsan, poängterar Erica.

En av de unga som uppskattar filmen är Pardis Banitaleby:

- Det är en av de bästa filmerna bland dem som visades på årets BUFF. Filmen har ett starkt budskap om könsidentitet. Den kan få unga att våga ta konsekvenserna av sina livsval.

Pardis tycker att frågan om kön är viktig och spelar stor roll i dagens samhälle. När man inte hör hemma i den kropp man är född i är man utsatt. Hennes vän Emma Lundberg Pollini instämmer:

- För mig handlar filmen om det grupptryck man kan utsättas för och hur mycket det påverkar en. Huvudpersonen hittar sig själv i ishockeyn, att spela hockey ger styrka i en utsatt situation, påpekar Emma.

Modigt att våga vara sig själv fullt ut
- Att inte bli accepterad som den man är och att känna sig själv konstant obekväm med sitt kön det är sorgligt och tufft. Det är så fint att se att Zen hittar sig själv och vågar stå för det. Vårt samhälle är så förutbestämt när det gäller könsnormer. Vi måste jobba på att förbättra det här. Vi ska välkomna alla oavsett könsidentitet och låta alla vara sig själva fullt, tycker Vera Volk Jonsson.

I vimlet bland filmälskare hittar vi Ami Hall, församlingspedagog, Höllvikens församling. Vad tycker hon om den utkorade vinnaren?

- Det är en vacker och engagerande film där vi får följa en ung människas brottning mellan att följa sin dröm eller passa in i omgivningens och samhällets norm. En film med många lager, en film att återvända till.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

En vinnare är korad
Stor glädje och många applåder var det på Barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF när Svenska kyrkan delade ut sitt pris på 100 000 kronor till bästa ungdomsfilm 2019 till Zen in the Ice Rift.

Motivering lyder:
”Allt har sin tid. En tid för död. En tid för födelse. En tid att riva ner. En tid att bygga upp. I denna intensiva och brännande historia får vi följa en människas frigörelse och kamp. En historia om kön utan att kön är i fokus som utmanar betraktaren på ett trovärdigt sätt tack vare en extraordinär skådespelarinsats.”

Dessutom fick filmen Harajuku av den norske regissören Eirik Svensson motta Interfilms diplom. Interfilm står för International interchurch film organization. Det är ett nätverk för kyrka och film som Svenska kyrkan är en del av.

Läs mer här

Per Svensson, kyrkoherde i Malmö avslöjade vinnaren Zen in the Icerift, här omgiven av juryn Jesper Ödemark, Ivica Zubak, Zahraa Aldoujaili och Erica Lang. Foto: Maria Lundström

Kriterierna för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris:
- Filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet.
- Filmen ska synliggöra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör ungdomar och vuxna.
- Filmen ska kunna användas i kyrkans filmarbete.
- Filmens budskap ska kunna tolkas i ljuset av evangeliet.
- Filmen ska ha en allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.

Film om att hitta sig själv får Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

En berättelse om kampen att hitta sig själv och sin plats i världen som ung. Om det handlar filmen ”Zen in the Ice Rift” som tilldelats Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2019 vid BUFF, Barn och ungdomsfilmfestivalen i Malmö.