En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya. Läs om riter och symboler vid en vigsel. Vissa av dem har kristen symbolik men inte alla.

Vigselringen är en sluten cirkel – en urgammal symbol för evighet och eviga förbund. Prästen läser en bön över ringen, eller ringarna, och vigselparet håller gemensamt i den, eller dem, medan de uttalar sina löften till varandra. En ring kan vara av vilket material som helst. Man kan tänka att ringen blir den synliga sympbolen för ert äktenskap.

Den vita brudklänningen slog igenom på bred front i början av 1900-talet och symboliserade oskulden. Dessförinnan bar bruden oftast en svart klänning, som även fungerade vid andra högtider. Vilka kläder ni vill bära bestämmer ni själva.

Många kyrkor har en brudkrona som ett brudpar kan låna. Traditionen att bära brudkrona går tillbaka till medeltiden. Den var en symbol för jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den kyska kvinnan. Även brudkronan är en symbol för brudens oskuld.

Brudslöjan var tidigare en symbol för brudens oskuld.

I svensk tradition går vigselparet gemensamt fram till altaret för att visa på bådas frivillighet. Traditionen att brudens far överlämnar bruden till brudgummen är en tradition som har kommit till Sverige från andra länder, där den är vanlig.

I slutet av 1800-talet infördes seden att kasta ris eller sädeskorn över brudparet för att bringa fruktsamhet och rikedom till paret. Det finns en seglivad myt om att småfåglar dör av att picka i sig riskornen. Detta är inte sant och har avfärdats av flera experter. Fåglarnas matsmältning gör att de lätt kan smälta riskorn som de eventuellt äter.

Såpbubblor kan vara vackert, men kan skada väggar och inventarier om de hamnar inne i kyrkan. Blomblad och färgade papperskonfetti kan kladda fast under skor och sedan förstöra mattor.

Hör dig för med din kyrka för att veta vad som gäller just där.