Till innehållet Till undermeny
En person håller upp en brinnande tändsticka i mörkret.

Svenska kyrkan Växjö

En levande kyrka. Nära livet. Varje dag. Svenska kyrkan Växjö är en mötesplats för alla människor.

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Tänd ett ljus i allhelgona

Under allhelgona minns vi dem som har lämnat oss. Här kan du tända ett digitalt ljus för någon du saknar och se det lysa tillsammans med ljus som andra människor har tänt. Du är inte ensam i sorgen.

Öppna kyrkor och minnesgudstjänster

Delta i en minnesgudstjänst, besök en kyrka eller tänd ett ljus på kyrkogården. Här hittar du alla öppna kyrkor och minnesgudstjänster under allhelgonahelgen.

Kyrkogårdsvandringar vid allhelgona

Guidningar av kyrkogårdar under allhelgonahelgen.

"Sången om livet"

En av Dan Appelgren nyskriven, (2020), mässa för kör, solister och musiker.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Höstens gudstjänstprogram

Kom till kyrkan för gudstjänster och gemenskap. Här hittar du hela programmet för alla kyrkor i Svenska kyrkan Växjö.

Gravplatsen

Vem tar hand om graven? Vem, eller vilka, bestämmer? Vad betyder gravskick och gravrätt? Vad är en minneslund? - Här får du svar på många frågor kring hur det fungerar kring graven och gravplatsen.

Stöd och omsorg

Alla behöver vi hjälp någon gång. I Svenska kyrkan finns det alltid hjälp att få. Inga problem är för små och obetydliga eller för stora och oöverstigliga. Hit är du alltid välkommen, vart du än befinner dig i livet.

Leva vidare - samtalsgrupp för sörjande

Att få leva tillsammans med människor som vi älskar gör livet rikt. Det vi fruktar allra mest är att mista någon som står oss nära.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Svenska kyrkans digitala nyhetsbrev och få del av senaste nytt i verksamheten, aktuella händelser och ett uppdaterat gudstjänstprogram.

Körkonsert Växjö domkyrka

Söndag 27/10 kl 17.00

Jobba hos oss

Svenska kyrkan Växjö vill vara en kyrka där alla kan hitta en självklar plats. Finnas mitt i vår samtid med portarna öppna för människor och samhälle. Vi är ca 230 medarbetare som arbetar för vår vision: En levande kyrka. Nära livet. Varje dag.

Kontakt

Kontaktuppgifter till Svenska kyrkan Växjö, våra församlingsexpeditioner och jourhavande präst. I menyn, under fliken personal, hittar du kontaktuppgifter till alla medarbetare.

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.