Foto: Istockphoto

Svenska kyrkan Växjö

En levande kyrka. Nära livet. Varje dag. Svenska kyrkan Växjö är en mötesplats för alla människor.

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

En hög med små färgglada påskägg.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Vårens gudstjänstprogram

Kom till kyrkan för gudstjänster och gemenskap. Här hittar du hela vårens program för alla kyrkor i Svenska kyrkan Växjö.

Nyhetsbrev ersätter Trovärdigt

Svenska kyrkan Växjö har i många år skickat ut tidningen Trovärdigt till alla hushåll i pastoratet. Efter påsken 2024 och Trovärdigt nr 3 ersätts Trovärdigt av ett nyhetsbrev och vi hänvisar vi istället till hemsidan och appen Kyrkguiden för senaste nytt om gudstjänster och aktiviteter.

Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Påskens gudstjänster

Påskens gudstjänster från skärtorsdag till annandag påsk i alla pastoratets kyrkor och församlingar.

En figur av Jesus ligger bland godiset i ett påskägg.

Påskens seder

Många har säkert sett den populära sketchen med komikern Johan Glans när han försöker förklara och resonera kring påsken. För visst kan det verka lite lustigt med kombinationen påskris, ägg och Jesus lidande, död och uppståndelse men det finns förklaringar till våra traditioner.

Svenska kyrkan Växjös vision är: En levande kyrka. Nära livet. Varje dag.

Jobba hos oss

Svenska kyrkan Växjö har över 50 000 medlemmar i 13 församlingar inom stad och på landsbygd. Vi vill vara en kyrka där alla kan hitta en självklar plats. Vi finns mitt i vår samtid med portarna öppna för människor och samhälle. Tillsammans är vi ca 230 medarbetare som arbetar för vår vision En levande kyrka. Nära livet. Varje dag.

Mobiltelefon med hörlurar.

Kontakt

Kontaktuppgifter till Svenska kyrkan Växjö, våra församlingsexpeditioner och jourhavande präst. I menyn, under fliken personal, hittar du kontaktuppgifter till alla medarbetare.