Svenska kyrkan Växjös vision är: En levande kyrka. Nära livet. Varje dag.
Foto: collage med bilder från kyrko-cd och Svk Växjös bildbank

Jobba hos oss

Svenska kyrkan Växjö har över 50 000 medlemmar i 13 församlingar inom stad och på landsbygd. Vi vill vara en kyrka där alla kan hitta en självklar plats. Vi finns mitt i vår samtid med portarna öppna för människor och samhälle. Tillsammans är vi ca 230 medarbetare som arbetar för vår vision En levande kyrka. Nära livet. Varje dag.

Närbild på ett nyutsprunget grönt blad på en kvist.

Lediga tjänster

Klicka här för att läsa om och ansöka till våra lediga tjänster.

Om att vara medarbetare

Svenska kyrkan Växjö har över 50 000 medlemmar i 13 församlingar inom stad och på landsbygd. Vi vill vara en kyrka där alla kan hitta en självklar plats och söker dig som helhjärtat vill medverka till fördjupning och utveckling av arbetet.

En ung kille sitter utomhus i en park och ler mot kameran.

Trainee

Trainee är en en möjlighet för dig som nyligen gått ut gymnasiet, att prova på att arbeta i Svenska kyrkan under tio månaders tid. Programmet är en del av Växjö stifts rekryteringsstrategi.

En kvinna står bakom disken och ställer fram fika.

Engagera dig ideellt, jobba som volontär

Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem - Matteus 7:12

Människor som samtalar.

Yrkesgrupper

Inom Svenska kyrkan arbetar många yrkesgrupper. Det är präster, diakoner, kyrkomusiker och församlingspedagoger men också vaktmästare, kyrkogårdsarbetare och administrativ personal.

Vy över Växjö innerstad mot sydväst.

Om Växjö

Välkommen till det växande Växjö, staden med alla sjöar och domkyrkan med de dubbla tornspirorna. Växjö ligger i Kronobergs län i södra delarna av Småland.