En ung kille sitter utomhus i en park och ler mot kameran.
Foto: Camilla Cherry /Ikon

Trainee

Trainee är en en möjlighet för dig som nyligen gått ut gymnasiet, att prova på att arbeta i Svenska kyrkan under tio månaders tid. Programmet är en del av Växjö stifts rekryteringsstrategi.

Anställningen är på 100 % och varar två terminer. Den som är trainee kommer att ha sin bas i en av våra kyrkor i Växjö pastorat, och kommer att få prova på uppgifter i hela församlingen.

Traineen får ett antal fasta arbetsuppgifter att ansvara för och verksamheter att medverka i under sin traineeperiod, men det finns utrymme att prova på olika saker utifrån intresse.  Hen kommer att få följa olika yrkesgrupper i deras arbete till vardags och på helger. En handledare följer traineen under hela perioden och tillsammans läggs schemat upp. Handledaren och traineen har kontinuerliga träffar.

Jag är tryggare och har vuxit genom att vara trainee och utvecklats för varje uppdrag jag fått inom församlingen. Det är härligt.

Karin, trainee 2019

I traineeåret ingår dessutom samlingar för alla traineer i Växjö stift och studier på kyrkans grundkurs på S:t Sigfrids folkhögskola. Traineen får grundläggande kännedom om Svenska kyrkans tro och liv samt möjlighet till fördjupning och reflektion över sin och kyrkans tro.

Från februari 2024 finns det möjlighet att ansöka till trainee 2024-2025.
Sök lediga jobb i Svenska kyrkan Växjö