Nytt missionsprojekt
Foto: Varabygdens församling

Missionsprojekt och ekumeniskt samarbete

Mission och ekumenik är centralt för den världsvida kyrkan. Vi bidrar på olika sätt i stort och smått även i Varabygden!

Sticka & Skicka

Alla som vill sticka, virka eller bara sitta med och prata, kanske ge idéer eller dela med sig av sitt kunnande på något sätt är välkomna i våra Sticka & Skicka-grupper. Det är vad det låter - vi stickar och skickar till Slättmissionens ”Hjälpande Hand” i Stenum och vet att det alltid kommer dit det behövs som mest! För plats och tid, se nedan!

Sticka & Skicka - hjälpande händer!

Sticka & Skicka - handarbete för mission

Många flitiga händer och ofattbara mängder handarbetsmaterial har i olika hjälpinsatser gett människor i utsatta områden bättre möjligheter. Du kan också låta dina händer bli till glädje och nytta för andra genom att delta i våra Sticka & Skicka-grupper!

TUMAINI CHILDREN’S CENTRE (TCC)

Vi har under flera år haft ett projekt i Bukoba, Tanzania som initierades från Svenska kyrkans internationella arbete på nationell nivå. Tumaini betyder ”hopp” och centrat är till för föräldralösa barn och gatubarn i den nordvästra delen av Tanzania.

Arbetet startades av en svensk missionär, diakonen Debora Brycke. Debora avled 2008 men projektet fortsätter och utvecklas under ledning av syster Adventina, diakon i den Evangeliska lutherska kyrkans nordvästra stift.

Bakgrunden till projektet är att Deboras systerdotter Julia omkom i en trafikolycka på 80-talet. Då bildade familjen och släkten en stiftelse ”Julias fond” som sedan blev grundplåten till inköp av en fastighet med jordbruksmark ”Julia Farm” i Bukoba. Fonden är upplöst men arbetet fortsätter genom Bukobahjälpen som har sitt säte i Lidköping.

Bukobahjälpens hemsida

Det finns också en särskild hemsida www.bukobahjalpen.se där var och en kan söka och finna information om arbetet i Bukoba.