Altare Vara kyrka
Foto: Titti Fabritius

GUDSTJÄNST

En stund i kyrkan är en stund av ro, glädje och kan vara ett förvandlande möte.

Gudstjänst

Varje söndag, året om. En öppen kyrka med gemenskap eller egen eftertanke. Rofyllt eller kraftfullt, det varierar. Gudstjänsten ger tillfälle att visa tacksamhet, uppleva gemenskap och förändra det som känns omöjligt just nu.

Du är välkommen som du är och oavsett var du själv känner att du befinner dig i livet eller tron. Kyrkorummet finns till för att visa att Gud älskar oss människor!

Bön och förbön

Vill du be för någon eller ha förbön själv, kan du i kyrkan eller i någon av våra samlingar lägga fram ditt behov. Du kan också läsa andras böner och skriva en egen bön online - se längst ner här på sidan.

»Jag bönhör dig i behaglig tid, och jag hjälper dig på frälsningens dag.» Se, nu är den välbehagliga tiden; se, nu är frälsningens dag.

2 Kor 6:2

Gudstjänst, mässa, högmässa - vad betyder allt?

Det finns olika typer av gudstjänster. Läs mer om vad som är vad här:
Gudstjänstformer i Svenska kyrkan

Friluftsgudstjänst

Friluftsgudstjänst är precis vad det låter som - en gudstjänst ute i den fria naturen! Genomförande och upplevelse beror lite på vädret förstås men hålls vanligen under den varmare delen av året. Med en fikakorg och rätt kläder blir det en uppskattad och barnvänlig gudstjänstform med himlen direkt ovanför!

Pilgrimsgudstjänst

En gudstjänst kan ske under en vandring på en pilgrimsled. Då går vandringen antingen ifrån en kyrka eller till en kyrka, eller så stannar vi till på vägen vid lämplig plats för en gudstjänst i naturen.

Messy Church

Messy Church är en gudstjänstform som är till för alla åldrar i ett ”vardagsrumsformat”. Här pågår pyssel, måltidsgemskap och många olika aktiviteter som gör kyrkan lite ”messy” (stökig) under ett par timmar ledarledd verksamhet.

HAR DU KOLL PÅ KYRKOÅRET?

Här finns kalender med hela kyrkoårets texter!

KYRKOÅRET

Andakt med frälsarkransen

Andakten i text (PDF) utifrån frälsarkransen med texthänvisningar, böner och psalmer.

Frälsarkransandakten