Diakon i samtal, kommunikatör och präst i kyrkan, barnledare med barn framför ljusbärare, kanslist på kontor och kyrkogårdsarbetare sköter gravstenar.

Lediga tjänster

Söker du jobb hos oss har du alltid ett meningsfyllt och uppskattat arbete. Här hittar du olika slags tjänster emellanåt!

Välkommen att söka arbete!

Här hittar du den information du behöver för att söka lediga tjänster här nedan när tjänster blir lediga.

• Du kan ladda ner en fil med PDF för utskrift eller för skärm när det finns arbete ledigt.
  • Längst ner på sidan har du länkar till att söka utdrag ur Polisens belastningsregister.

Välkommen med ditt CV och personliga brev! Skicka helst in din ansökan digitalt. I utlysta tjänster står också vem du kan kontakta för mer information.

Allt är inte avlönat arbete i kyrkan

Kyrkan är beroende av ideellt engagemang på många sätt. Du kan arbeta ideellt, praktisera eller bidra på annat sätt inom Svenska kyrkan, se information längre ner.

Nyfiken på arbete i kyrkan?

Om du är osäker på hur det är att jobba i kyrkan men är intresserad av att göra det eller funderar på en utbildning för tjänst i kyrkan är du givetvis välkommen med dina frågor!

Hur ansöker jag?

Ladda ner dokumentet för en jobbansökan som pdf-fil nedan och följ instruktionerna.

Platsannonser finns även ute på andra plattformar med andra möjligheter för att göra ansökan.

Du är givetvis alltid välkommen att skicka in en spontanansökan också. Tänk då på att skicka till ansvarig person för den enhet du är intresserad av (se kontaktinformation).

Information till rekryterare

Vi använder flera olika plattformar för annonsering av lediga tjänster och undanbeder oss kontakt av rekryteringsföretag då vi redan har valt våra samarbetspartners.

Funderar du på att jobba inom kyrkan...

...men vet inte med vad? Här får du mer information!

GDPR och registerutdrag vid jobbansökan

På ett målat fönster står texten Ora et labora (bön och arbete).

Utdrag ur Polisens belastningsregister

När du blivit erbjuden ett jobb, uppdrag eller praktik och ska arbeta med barn med i en annan verksamhet än skola ska du visa ett utdrag ur belastningsregistret. Du hittar rätt information via länken.

En grupp kvinnor sitter i en ring och lyfter tillsammans ett färgglatt tak. Inne i ringen, under taket, leker små bebisar.

Utdrag ur Polisens belastningsregister för arbete i förskolan

När du blivit erbjuden ett jobb, uppdrag eller praktik inom skola eller förskola ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Du hittar rätt dokument för detta via länken nedan.

En kvinna sitter med datorn vid skrivbordet och pratar i mobiltelefon.

GDPR arbetssökande

Information om behandling av personuppgifter när du söker en tjänst.

Ideellt medarbetarskap!

En av vår tids stora utmaningar är att människor känner sig ensamma och att de inte behövs. Vår församling arbetar ständigt för gemenskap!

Idéella medarbetare bryter ensamheten både för sig själva och andra samt visar att alla människor behövs och är älskade!

Kyrkan är en speciell arbetsplats och medlemsorganisation med många människor som deltar i de varierande verksamhetsområdena. Vi förvaltar medlemmarnas resurser ansvarsfullt och för allt vi vill och behöver göra, skulle vi inte räcka till om det inte vore för alla fina idéella medarbetare!

Alla som vill och kan bidra med en extra hand i t.ex. fikaservering, matlagning, lättare reparationer, utflyktsledare m.m. är välkomna att kontakta oss för diskutera vad som skulle vara möjligt.

Se här för kontakt och information!