Altartavla med Jesus som talar till folket.
Foto: Titti Fabritius

Utställningar

Svenska kyrkan arrangerar ofta utställningar som speglar existentiella frågor i en kristen kontext, där kyrkorummet är en del av sammanhanget. Utställningarna kan variera från subtil och tankeväckande till tydligt kyrkligt.

Upplev konst och kultur i kyrkan

Kyrkorummet är fullt av konstnärliga uttryck som tillkommit under lång tid. På olika sätt har människor velat göra en andlig och själslig erfarenhet genom fysiska uttryck.

Varabygdens församling har egna samlingar av olika slag att visa upp men det kan också vara intressant att få uppleva moderna uttryck. Lokala konstnärer eller utställningar som utgör en del av en nationell utställning kan också vara aktuellt.

Aktuella utställningar i Varabygden

Svenska kyrkans utställningar på andra orter

Heliga rum: Göteborg - en stad med många religioner

Utställning på Göteborgs stadsbibliotek 12 januari - 23 mars 2022. OBS! Förlängt en månad. Skolklasser på högstadiet och gymnasiet välkomnas. Lärarhandledning och guide finns. Seminarier publiceras löpande här nedan.

Utställningar

Domkyrkan arrangerar utställningar som speglar existentiella frågor i en kristen kontext, där kyrkorummet är en del av sammanhanget. Utställningarnas teman varierar från subtil och ifrågasättande till tydligt kyrkligt.

Utställning

Både etablerade och nya konstnärer ställer regelbundet ut i våra lokaler.