Skarstad kyrka och gyllengul havre
Foto: Varabygdens församling

Om församlingen

Varabygdens församling - en landsbygdsförsamling i entreprenörsbygd!

Varabygdens församling

Varabygdens församling är en församling inom Svenska kyrkan och här finns både anställda och ideella medarbetare samt värdefulla medlemmar som arbetar för församlingen på många olika sätt.

Tillsammans arbetar vi engagerat med att ständigt utveckla verksamheten för att finnas till för människor på bästa sätt i den tid vi lever - och med tanke på framtiden.

Församlingen arbetar för att skapa en livskraftig församlingsgemenskap med en god atmosfär där alla känner tillhörighet och delaktighet. Därför lägger vi mycket kraft på att förnya församlingen så att den kan utvecklas på bästa sätt med och för alla människor som utgör den lokala församlingen i Varabygden.

Kyrkoordningen i Svenska kyrkan

Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem.

Matteusevangeliet 7:12

Församlingens uppdrag uttrycks i kyrkoordningen och omfattar både människorna och allt i skapelsen. Det är ett stort och viktigt ansvar där vi alla behöver varandra.

Församlingens grundläggande uppgifter är att:

• fira gudstjänst

• bedriva undervisning

• utöva diakoni och mission

Syftet är att:

• människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro
  • en kristen gemenskap skapas och fördjupas
  • Guds rike utbredas
  • skapelsen återupprättas

Kyrkan bär vidare en lång tradition

Den kristna kyrkan med församlingliv har en lång historia i Sverige. Även i Varabygden har människor varit en del av kyrkans verksamhet. I Ryda finns t.ex. Sverige äldsta landsbygdskör som i obruten följd hållt igång i drygt 160 år! Vid våra kyrkogårdar och kyrkor finns en historia som sträcker sig tusen åt tillbaka.

Kontakt med församlingens personal

Här hittar du vår personal, chefer, präster och kontakt med jourhavande präst.

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Kyrkan finns till för dig genom hela livet.

Vit duva i marmor sitter på gravsten i en grönskande omgivning med blåa blomklockor.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårds- och fastighetsförvaltningen vårdar församlingens 23 kyrkor och 25 kyrkogårdar med ca 12 000 aktiva gravrätter.

Hyra lokal

För dopkalas, vigsel, minnesstund och födelsedagar m.m. finns möjlighet att hyra ett församlingshem.