Dessa fyra konstnärer har tilldelats skissuppdrag för konstnärlig gestaltning i Röbäcks kapell:
Carl Martinsson
Bedömningsgruppen tilltalas av hans beskrivningar av tillvägagångssättet vid arbete med intarsia, det tysta och stillsamma i processen och närvaron av den mänskliga handen, och hur detta återspeglas i slutresultatet. Hans landskapsmotiv med detaljer i förgrunden väcker vårt intresse. Dels genom att den typen av verk genom materialet skänker värme till lokalen, dels genom att djupverkan och detaljer i motiven ger möjlighet att stillsamt vandra med blicken, vilket kan bidra till ett lugn hos betraktaren. Han strävar efter att arbeta med lokala råvaror, både nytt och återbrukat trä, och beskriver hur lite råmaterial som krävs för att få fram tunna skivor av fanér. Han har ett hållbarhetstänk som går i linje med förvaltningens dito.
Karin Roy Andersson
Många konstnärer talar om taktila material och ytor, men hon är en av få som lyckas förmedla känslan utan att för den skull uttala den. Materialet som hon använder, garvat renskinn, ger en stark förnimmelse av värme och mjukhet. Bedömningsgruppen tilltalas av hennes abstrakta verk, som både inger lugn och spänning genom att betraktaren får använda sin egen fantasi. Vi såg kottars fjälliga yta och björkars hängen, utan att verken i sig är uppenbart föreställande. Vi uppskattar även hennes nyttjande av restmaterial (i synnerhet renskinn), både genom miljömässig hållbarhet och den kulturella kopplingen till var vi befinner oss, i Sápmi. Hon har en stark koppling till Röbäck genom att hon bedriver sin verksamhet på Kulturmejeriet.
Knutte Wester
Han visar genom referensfoton stor skicklighet som skulptör. Bedömningsgruppen är framför allt imponerade av hans arbeten i trä, som både visar på omfattande kunskap om materialets egenskaper och vördnad för dess naturliga uttryck. Han väcker vårt intresse genom sin beskrivning av trä som material, hur det bär spår av liv och tid och dess långa livscykel i förhållande till människan. Han visar även nyfikenhet och respekt för olika livsåskådningar och för lokalens arkitektur genom att vilja söka dialog med personer kunniga inom olika trosuppfattningar samt genom att hänvisa till arkitektens tankar kring ljus. Han har stark anknytning till Röbäck genom att han sedan tjugo år har en ateljé i byn.
Lena Liljemark
Bedömningsgruppen uppskattar hennes beskrivning av textilens (materialets) förmåga att förmedla omfamning genom sina värmande egenskaper samt skogens (motivets) läkande egenskaper, och hur dessa förenade kan ge tröst. Vi tilltalas av hennes liknelse mellan bildväven och livets väv, där varje erfarenhet bidrar till helheten. Hon har flerårig erfarenhet av att skapa verk till begravningslokaler, både bonader och bårtäcken, och arbetar ofta med religionsneutrala motiv. Hennes motiv syns i fler kapell än Röbäcks vilket kan skapa en känsla av igenkänning hos betraktaren. Hon har även en lokal anknytning, både genom att bo i Umeåområdet och genom att det är hon som designat och tillverkat bårtäcket till Röbäcks kapell.
Om skissuppdraget
Röbäcks kapell används för begravningsakter oavsett trosuppfattning. Skissuppdraget innebär att skapa en skiss för ett unikt religionsneutralt konstverk som ska placeras längst fram i begravningslokalen, på väggen, och ersätta den nuvarande altartavlan. Konstverket ska ge uttryck för värdeorden Skog – Vila – Tröst – Ljus.