Gravljus som lyser i mörkret på en kyrkogård.
Foto: Marcus Ibanez /Ikon

#taenminut

Livet tar slut, men en människas avtryck lever vidare i våra minnen. Minnen kan vara starka som doften, som rösten eller som skrattet hos någon du älskar. Under allhelgona påminns vi om döden, och ger liv åt minnena. Ta en minut för att minnas någon. Vem minns du?

#taenminut - även om kampanjen är avslutad

Kampanjen #taenminut är från 2016 och något vi minns och gärna ser tillbaka till. Även om kampanjen inte längre är aktiv så får du gärna #taenminut för någon eller något du gärna vill tänka på.

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Sök församling

Här kan du se vilken församling du tillhör genom att skriva in din folkbokföringsadress.

Sorgen flyttar in

När Sorgen flyttar in kommer hon med två systrar och en portvakt. Systrarna är Apati och Ensamhet. De följer Sorgen var hon än går. De tre tar över ditt hus. Läs Charlotte Frycklunds tankar inför helgen Sorgen flyttar in - 6 nov.

Ett gravkors i järn på en kyrkogård.

Livet efter döden

Vad står det i Bibeln om döden och livet därefter? Prästen Charlotte Frycklund har samlat några av de bibeltexter som förklarar hoppet, uppståndelse och evigt liv.