Porträttbild på biskop Susanne Rappmann.

Susanne Rappmann vald till biskop i Göteborgs stift

Nyhet Publicerad Ändrad

Susanne Rappmann valdes idag till biskop i Göteborgs stift. Hon blir därmed den första kvinnan som blir biskop i Göteborgs stift. Susanne valdes med siffrorna 68,8 procent mot Erik Johanssons 29,6 procent, 773 mot 332 röster.

När det preliminära valresultatet är sammanställt står det klar att Susanne Rappmann blir Göteborgs stift 24:e biskop sedan 1665. Susanne valdes med siffrorna 68,8 % mot Erik Johanssons 29,6 %, 773 mot 332 röster. 18 röster var ogiltiga.

Susanne tituleras nu biskop electa, vald biskop, fram till den 4 mars 2018 då hon vigs till biskop i Uppsala domkyrka. Då efterträder hon biskop Per Eckerdal som går i pension.

Susanne Rappmann arbetar sedan 2014 som kyrkoherde i Mölndals pastorat i Göteborgs stift. Hon är också Kontraktsprost i Mölndals kontrakt. Tidigare har Susanne bland annat arbetat som kyrkoherde i Värö-Stråvalla församling och komminister i Stensjöns församling. Hon har också arbetat som universitetslektor vid Bräcke Diakoni samt vid Karlstads universitet.

Läs mer hos Göteborgs stift