Orgelspelarkurser

Inspirationsdagar och sommarkurs för blivande kantorer. Stockholms stift anordnar en orgelspelarkurs för blivande kantorer i samarbete med Marie Cederschiölds högskola, tidigare Ersta Sköndal Bräcke högskola.

Syftet med kursen är att grundlägga, fördjupa och bredda kunskaperna hos blivande kyrkomusiker. Undervisningen bedrivs i hög grad individuellt och passar både den som kommit långt i sina studier och den som är nybörjare i något ämne.

Kursen avser att vara förberedande för kantorsutbildning. Efter att ha gått två sommarkurser kan den studerande avlägga prov för orgelspelarbevis i anslutning till kursen.

Den som redan gått kursen två år får endast delta i mån av plats. Ett ja är därför preliminärt tills stiftsmusikern bekräftat platsen i ett personligt mail.

Ämnen

• Solistiskt orgelspel

• Liturgiskt orgelspel

• Solistiskt pianospel

• Brukspiano med teori och gehörsträning

• Sång

• Kördirigering med körsång

• Gudstjänstmetodik

Lärare

Jörgen Lindström (orgel), Oskar Ekberg m fl.

Målgrupp: Blivande kyrkomusiker m. fl.

Inspirationsdagar 2024

Välkommen med din anmälan om du är intresserad av att prova på eller fördjupa dig i ditt orgelspel eller i något annat ämne som en kyrkomusiker behöver kunna. Undervisningen sker med enskilda lektioner och passar både den som kommit långt på sitt instrument och eller är nybörjare i något ämne. Inspirationsdagarna 2024 hålls  9 mars, 13 april och 4 maj klockan 9-16.
Länkar till anmälan längst ner på sidan.

Sommarkurs för blivande kyrkomusiker

10 juni-27 juni 2024. Tidsåtgången motsvarar heltid. Kursen förutsätter omfattande individuella övningsinsatser av deltagaren. Kursdagar är måndag-torsdag. Fredagar lediga.

Plats för inspirationsdagar och sommarkurs

Marie Cederschiölds högskola, Herbert Widmans väg 4 i Farsta.

Anna Pihl Lindén, tel 08-508 940 48, e-post anna.pihl.linden@svenskakyrkan.se

Avgift

Att delta under inspirationsdagarna kostar 300 kr/dag.
Att vara med på sommarkursen kostar 2 500 kr. Studerande 2 000 kr.
Kost och logi ingår ej.
Avbokningsavgift, sommarkursen 500 kr efter 25 maj om inte läkarintyg eller motsvarande kan uppvisas.
Vi rekommenderar deltagarna att söka bidrag till kurskostnad i sin hemförsamling. Kontakta kyrkomusikern eller kyrkoherden.

Inspirationsdag 9 mars: Sista anmälningsdag 1 mars

Inspirationsdag 13 april: Sista anmälningadag 5 april

Inspirationsdag 11 maj: Sista anmälningadag 26 april

Sommarkurs: Sista anmälningsdag 13 maj

Anmälan till samtliga tillfällen via Svenska kyrkans utbildningsportal

Vid anmälan registrerar du dig på utbildningsportalen.

Du som är ansluten till Svenska kyrkans mejlserver kan anmäla dig via denna länk