Diakonikrönikan

Här kan du ta del av glimtar ur diakonens vardag. Skribenter är Anna Karin Strand Nilsson, Annaeva Lagergren, Erik Lundström och Lena Bergman.

Att sorg kan vara så fysisk

Han berättar att julen varit tung. Hur han tänkt mycket på sin dotter, hon som inte finns mer. Att han saknar henne så att det värker i hela kroppen.

I kyrkan finns rum för sinnesro

Mässan är avskalad. Det ska vara låga trösklar är tanken. Gudstjänsten riktar sig till församlingsborna, men även till tolvstegare runt om i stan. Flera åker långt för att vara med.

Mind the Gap

Vi väljer olika sätt att ta oss fram för att lösa det som skall lösas. Energin att förflytta behöver hjälp. Engagemang kostar. Hjälpen är alltid glappet. Kallelsens röst!

En luftmadrass på Östermalm

Klockan är strax före åtta, en tisdagkväll i december. Det snöar och är en kall dag i Stockholm. Men i Frälsningsarméns lokaler på Östermalm är det varmt.

Närvaro i nuet skapar möten

En del av den traditionella diakonin är att gå till äldreboenden för att hålla andakt. I mötet med en grupp äldre med demens behövs en förmåga till improvisation och följsamhet.