Foto: Åsa Nyfeler

Svenska kyrkan Schweiz

Kom och umgås, fira gudstjänst eller var med på någon av våra många aktiviteter. Turist eller bofast - alla är välkomna!

Ilon Wikland-kväll i församlingshemmet i Zürich

I samarbete med Svenska skolföreningen bjuds in till författarsamtal med Fredrika Wikland, dotter till Ilon Wikland, onsdagen den 20 mars kl 18.30. Välkomna!

Ungdomsvolontär 24/25 sökes

Ungdomsvolontär sökes till Svenska kyrkan Schweiz från 1 september 2024 till 30 juni 2025, för att arbeta i framförallt Zürich, Zug och Basel. Läs mer här om det låter intressant!

Närbild på en utslagen påsklilja.

Påsk

Välkommen till påskens gudstjänster!

En klubba ligger på en psalmbok på bordet.

Stämmor i Svenska kyrkan Schweiz 2024

Stämman för Svenska kyrkan Schweiz äger i år rum i Bern! Välkommen!

Konfirmation i Schweiz 2023-2024

Det finns en pågående konfirmandgrupp. Hör av dig till vår kyrkoherde Pehr-Albin Edén om du vill diskutera ett sent inhopp i gruppen (pehr-albin.eden@svenskakyrkan.se) Datumen för våren 2024 är 3 februari, 2 mars, 1 april, 24 april. Läger: 17/5-20/5 Konfirmation: 26/5

Lokaler för uthyrning

Många av församlingens aktiviteter har vi i Zürich och Lausanne i våra centralt belägna lokaler. När vi inte använder lokalerna hyr vi ut dem till bl. a en bokklubb, en kör, svenska föreningar/klubbar och enskilda grupper.

Skriva tentamen på distans

Studerar du på distans eller har en tentamen som du inte kan åka till Sverige och genomföra, då finns det möjlighet att göra tentamen här i Schweiz.

Nyttiga länkar i Schweiz

Vi tar tacksamt emot förslag på nya länkar som vi utvärderar och publicerar om förslaget överensstämmer med våra riktlinjer.

Ungdomar sitter på rad med varsin psalmbok.

Våra aktiviteter

Inom församlingen finns det många tillfällen för alla åldrar att träffas kring den kristna tron, det svenska språket och den svenska kulturen. Aktiviteterna genomförs både av egen personal och av engagerade medlemmar genom ideellt arbete. Vi samarbetar även med ambassaden i Bern, föreningar och klubbar som bidrar med program bl.a. till våra Öppet hus.

Här finns vi

Svenska kyrkan Schweiz finns som en gemenskap och trygghet för svenskar och svensktalande i Schweiz, Lichtenstein och gränsområden till Schweiz. Genom åren har verksamheten utvecklats extra mycket på orter där många svenskar samlats. Se mer information under respektive ort. Det är tillsammans vi skapar gemenskapen och fortsätter att utvecklas och skapa möten på olika platser. Hör av dig om du vill ordna en aktivitet eller önskar en gudstjänst på din ort.

Diakoni

Alla behöver vi ibland hjälp på olika sätt. Behöver du hjälp att handla mat och mediciner kan vi, speciellt för äldre som som tycker att det är obehagligt med smitta och stora folksamlingar, erbjuda hjälp. Ibland kan hjälpen också bestå av något så enkelt som ett samtal. Hör av dig till oss på zurich@svenskakyrkan.se så hjälps vi åt.

Själavård

Alla kan vi ibland behöva någon att prata med. Ring varandra och ta hand om varandra. Du är alltid välkommen att kontakta vår kyrkoherde eller diakon. Dessutom finns Jourhavande präst i Svenska kyrkan att nå också från utlandet och är öppet alla dagar 17-08. Telefonnumret är +46-10 490 45 71. Samtal från utlandet är inte gratis och syns på din telefonräkning. Jourhavande präst finns också som chatt och digitalt brev via www.svenskakyrkan.se

Mamma håller bebis under ett dop.

Dop

Dopet är en gåva från Gud till oss. Genom dopet blir vi en del i Guds stora församling och han ger oss löftet: "Jag är med er alla dagar till tidens slut". Till oss kan du vända dig för att komma överens om dop och vi bestämmer tillsammans var och hur vi utformar dopgudstjänsten.

Bröllop

Vi vill gärna vara med och förmedla välsignelsen över när ett par väljer att leva sitt liv tillsammans. Som i stora delar av Europa gifter man sig först borgerligt för att det ska bli juridiskt giltigt och sedan har man det stora (eller lilla) bröllopet i en kyrka. Detta kan vi hjälpa till med vare sig ni bor i Schweiz, Sverige eller någon annanstans i världen.

Begravning

När vi mister någon som står oss nära har vi behov av att få ta ett riktigt avsked och att få överlämna den avlidna i Guds händer. Vi kan hjälpa till med begravningsgudstjänsten på olika platser inom vårt område.

Kyrkoråd och styrande dokument

Den 22 april 2023 var det kyrkostämma och kyrkorådet för Svenska kyrkan Schweiz valdes. Stort tack till alla som deltog! Här hittar du pågående mandat i kyrkorådet, stadgar och andra styrande dokument.