Bröllop

Bröllop i vackra Schweiz kombinerat med en bröllopsresa blir för många en hänförande upplevelse.

I Schweiz , som i stora delar av Europa, har inga präster juridisk vigselrätt. Man behöver därför göra en borgerlig vigsel först. Den kan göras mycket enkel och sedan har man den stora bröllopsakten i en kyrka. Det enklaste om man bor i Sverige är att göra den borgerliga vigseln där. Bor man i Schweiz så är det oftast enklare här. Intyget på den borgerliga vigseln ska visas upp för prästen här.

Bröllopsakten, som då formellt kallas Välsignelsen över ingånget äktenskap, bokas genom vår expedition. Vi kommer då också överens om träff för att tala om och planera själva gudstjänsten.

Eftersom vi har många dop, bröllop och andra gudstjänster och här finns bara en präst, så är det viktigt att ni inte bestämmer ett datum innan ni kontaktat oss. Det är bra att vara ute i mycket god tid, men ibland kan det naturligtvis fungera också med lite kortare varsel.

Bröllop kostar 300 CHF plus eventuella omkostnader såsom resor, övernattning m.m.

Välkommen att höra av er med era frågor!

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.