Kyrkan kan stötta dig i en kris

Om du upplever en kris i livet, har råkat ut för en olyckshändelse eller av annan anledning behöver omsorg, stöd eller samtal, då finns vi till för dig.

Tveka inte att ta kontakt med oss när det oväntade inträffar.

För samtal, kontakta vår kyrkoherde Pehr-Albin Edén på telefon +41-79-423 93 51 eller via epost pehr-albin.eden@svenskakyrkan.se.

Vi kan också hjälpa till att förmedla kontakt med t.ex svensktalande psykologer, terapeuter eller läkare.

Om du är svensk medborgare och befinner dig i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp, ring ambassaden i Bern: +41 31328 70 00.

När ambassaden är stängd tryck "0" när telefonisten talar för att bli kopplad vidare till UD:s konsulära jour i Stockholm.

– Jourhavande präst är öppen för alla som behöver en medmänniska att prata med. Det känns bra att även svenskar som befinner sig utomlands nu också kan komma i kontakt med Jourhavande präst, säger Anders Bergkvist, chef för Svenska kyrkan i utlandet.

I riktlinjerna för Jourhavande präst ingår anonymitet både för prästen och för dem som ringer.

De som ringer Jourhavande präst får prata med en präst från Svenska kyrkan som har ett särskilt uppdrag och utbildning för att tjänstgöra i jouren. Man behöver inte tillhöra Svenska kyrkan för att ringa. Jourhavande präst erbjuder akut samtals- och krisstöd varje natt mellan klockan 21.00 och 06.00 via nödnumret 112.

Utomlands ringer du +46 18 474 50 32. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring Jourhavande präst

Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl. 21.00–06.00. Ring 112 och fråga efter Jourhavande präst.