Ungdomar sitter på rad med varsin psalmbok.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Våra aktiviteter

Inom församlingen finns det många tillfällen för alla åldrar att träffas kring den kristna tron, det svenska språket och den svenska kulturen. Aktiviteterna genomförs både av egen personal och av engagerade medlemmar genom ideellt arbete. Vi samarbetar även med ambassaden i Bern, föreningar och klubbar som bidrar med program bl.a. till våra Öppet hus.

Närbild på ett kors i olika färger.

Gudstjänster

Vi firar gudstjänster regelbundet i Zürich, Lausanne, Basel, Bern, Baar och Geneve. Dessutom ordnar vi utflyktsgudstjänster till vackra platser och ibland ses vi för vandring eller skidåkning i kombination med gudstjänst i det fria.

En skål soppa och en brödbit står framdukat på ett bord.

Luncher

Det är alltid trevligt att samlas kring en bit mat. Samtalen blir spännande och det är roligt att träffas över generationer. Ett tillfälle för gemenskap och för att knyta nya vänskaper.

Någon häller upp kaffe från en blommig termos till någon som håller fram sin kopp.

Fika och Öppet hus

På flera ställen i Schweiz ordnar vi Öppet hus, ofta med något tema. Dessutom träffas vi regelbundet för att fika och bara umgås, gammal som ung. Alla är välkomna! Har du något förslag på tema eller vill hålla i en fika eller någon annan träff, hör av dig till oss.

Barngrupper

Kyrkans barnsång och andra barngrupper är mycket uppskattade av både barn och föräldrar. Barnen ges möjlighet att utveckla det svenska språket, lära sig barnsånger och leka samtidigt som föräldrar knyter kontakter och delar erfarenheter som utlandssvensk med barn. Välkomna till en ny termin i september! Datum hittar du i kalendariet nedan.

Ung i Zürich

Ung i Zürich träffas regelbundet på tisdagar kl. 19 på Kurvenstrasse 1 och umgås, fikar och pratar. Ibland är det temakvällar eller utflykter. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer.

Kyrktorn

Utflykter/speciella möten

Vi gör återkommande olika utflykter, oftast i samband med en gudstjänst. Har du förslag på någon aktivitet du vill göra tillsammans med oss? Skicka då gärna ett mail till schweiz@svenskakyrkan.se.

En grupp människor sitter i en liten ring och samtalar.

Samtalsgrupp

Vi samlas för att diskutera livsfrågor, studerar bibeltexter och får tillfälle att ställa frågor och försöka hitta svar tillsammans. För att delta krävs inga förkunskaper. Kontakta schweiz@svenskakyrkan.se om du vill delta i en grupp där du bor.

Basarer

Våra basarer är en viktig mötesplats och även intäktskälla för vår församling. Vi är mycket tacksamma för ditt bidrag, både som frivillig och som besökare. Det är med glädje och tacksamhet vi ser tillbaka på våra basarer 2022! Arbetet börjar redan på vårkanten och gemenskapen i basargrupperna sträcker sig över hela året.

Två äldre människor står med notpärmar i händerna och ler.

Körer

Vi har kyrkokörer som sjunger regelbundet i Lausanne och Geneve. Maila schweiz@svenskakyrkan.se om du vill veta mer.

Hur vill du ses?

Är det något du gärna skulle vilja göra tillsammans med oss? Någon utflykt eller har du ett förslag på föreläsare eller ett tema vi kan träffas kring? Hör gärna av dig så skapar vi tillsammans nya, trevliga sätt att mötas.