Foto: Magnus Aronson

Svenska kyrkan Österåker

Från skog och gröna ängar i väster till skärgård och havsband i öster. Mellan land och hav ryms fem kyrkor: Roslags-Kulla kyrka, Österåkers kyrka, Åkersberga kyrka, Östra Ryds kyrka och Ljusterö kyrka. Tillsammans är vi Österåkers pastorat.

Musik i sommar

Välkommen att lyssna till alltifrån klassisk musik till jazz och folkmusik, gotisk harpa till slagverk, i Ljusterö kyrka, Roslags-Kulla kyrka och Östra Ryds kyrka i sommar. Fri entré till de flesta konserterna.

Öppna kyrkor i sommar

I sommar är två av pastoratets vackra, historiska och intressanta kyrkor öppna. Passa på att besöka vägkyrkorna Östra Ryds kyrka och Roslags-Kulla kyrka.

Vita blommor på äng

Sommarcafé

Kom förbi på fika i sommar! På tisdagar ses vi i cafeterian på Åkersberga kyrkliga centrum kl. 13.30–15.30. Alla är välkomna att fika och swisha frivilligt bidrag till Act Svenska kyrkan.

Kartbild Påta 2023

Sommarkyrka på Påta för barn och familj

Välkommen till sommardagläger vid Drängsjön den 6–9 och 12–15 augusti. Här kan du pyssla, jonglera, bada, spela spel och leka. Var med en eller flera dagar, det kostar ingenting.

Sommaräng

Välkommen att fira gudstjänst

Mitt i livets glädjeämnen och sorger, hopp och förtvivlan samlas vi till gudstjänst. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan. Kom som du är.

Gudstjänst i det gröna

I naturen kan vi hitta det andliga och oss själva. Upplev Gud med alla sinnen. Packa kaffekorgen och kom till en gudstjänst utomhus i sommar.

Andliga hållplatser för vila och eftertanke

Nu finns tre "andliga hållplatser" färdiga. Respektive plats knyter an till ett tema och bjuder in till en stunds eftertanke, vila och stillhet. Du kan även ta del av platsens budskap genom att lyssna till en text eller musik.

Pilgrimsleden Ljusterö

På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ. Samtidigt stillar du din nyfikenhet. Vad möter du bortom vägkröken, och inom dig?

Konsten berättar i ljud och bild

I våra kyrkor finns unika klenoder och tavelsamlingar från svunna tider. De berättar spännande historier om livet och Bibeln, om kungar, herrskap och vanligt folk. Här kan du ta del av några!

Fornlämningar vid Österåkers kyrka

Runt om Österåkers kyrka finns spår från svunna tider, bland annat en bosättning från yngre stenåldern samt lämningar från vikingatid.

Kulturarvsdagarna 2024

I september anordnas kulturarvsdagarna i samarbete med Österåkers kommun, kulturföreningar och Riksantikvarieämbetet. Temat för de tre dagarna är: kulturens vägar, knutpunkter och mötesplatser.

Andliga hållplatsen "Glädje".

#hållbarkyrkaösteråker

Vi gör inlägg i våra sociala kanaler med tema hållbarhet varje fredag. Text och bild från inläggen finns även på den här sidan att ta del av.

Ljusterö-Kulla församling

Ljusterö-Kulla församling är en av Österåkers pastorats två församlingar. Här bor engagerade församlingsbor som värnar om sin bygd och kyrkorna i Roslags-Kulla och på Ljusterö.

Gravskötsel

Den som själv inte har möjlighet att ta hand om en grav, kan få hjälp med blomplantering, skötsel och underhåll av gravlandet. Beställ gravskötsel av kyrkogårdsförvaltningen.

Bokning och frågor:
Österåker, Östra Ryd, Åkersberga, Garnsviken: 08-540 845 24 öppet måndag, tisdag, onsdag kl. 9.00–15.00 (med lunchstängt 12.00–13.00), torsdagar kl. 13.00–15.00 och fredagar kl. 9.00–12.00.

Perioden 24 juni–16 augusti: telefontid måndag–fredag 09.00–12.00.

Ljusterö, Roslags-Kulla: 08-540 845 52 öppet onsdagar och fredagar kl. 10.00–12.00.

Tidsbokning samtalsakuten (tel.svarare): 08-540 206 76
(vi ringer tillbaka från dolt nummer)
Tidsbokning familjerådgivning (tel.svarare): 08-540 845 25

Telefon växeln: 08-540 845 00

E-post: osteraker.pastorat@svenskakyrkan.se

Postadress: Österåkers pastorat, Box 46, 184 21 Åkersberga
Besöksadresser: Åkersberga kyrka Bergavägen 13
Östra Ryds kyrka, Östra Ryds kyrkväg 21
Österåkers kyrka, Össebyvägen/Prästgårdsvägen 70
Ljusterö kyrka, Mellansjövägen 45
Roslags-Kulla kyrka, Roslagsvägen 266

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Kyrkor & lokaler

Pastoratets fem kyrkor är Roslags-Kulla kyrka, Ljusterö kyrka, Österåkers kyrka, Östra Ryds kyrka och Åkersberga kyrka. Kyrkorna är från olika tidsepoker och har alla sin egen historia och tillkomst. Läs om kyrkorna samt våra församlingsgårdar och lokaler.

Samtal & diakoni

Vi människor hamnar då och då i utmanande livssituationer eller upplever kanske otrygghet i en orolig tid. Då behöver man någon att prata med. Vi har lång erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer och i samtal om både tro, hopp och kärlek. Alla är välkomna, oavsett medlemskap.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.

Här finns våra kontaktuppgifter. Välkommen att höra av dig.

Om oss

En församlings eller pastorats grundläggande uppgifter är att fira gudstjänst, ge undervisning samt utöva diakoni och mission. Österåkers pastorat är även ansvarig för begravningsverksamhet inom pastoratets gränser. Begravningsverksamheten är inte kopplad till kyrkotillhörigheten utan gäller för alla.

Nyhetsbrev

Följ det goda arbete som kyrkan gör i vårt samhälle. Ta del av inkluderande verksamheter för både unga och äldre, ta del av musiken. Prenumerera på nyhetsbrevet! Mailet får du ungefär en gång i månaden.

Så behandlas dina personuppgifter

Din personliga integritet är viktig och här informerar vi om var personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.