Foto: Jim Elfström

Gudstjänst

Gudstjänsten är det centrum kring vilken hela församlingens verksamhet och liv kretsar och leder in mot. Den är en viktig mötesplats mellan Gud och människa och människor emellan.

Välkommen att fira gudstjänst

Varje människa kan uppleva gudsnärvaron när som helst och hur som helst, men det finns en kraft i att möta Gud tillsammans. I gudstjänsten behöver du inte prestera något eller förstå allting. Du är välkommen som du är. Här hittar du veckans gudstjänster.

Andakt – när och där du vill

När du vill koppla av stund; lyssna till goda och tänkvärda ord på promenaden, på en parkbänk eller hemma i soffan. Ja, var du vill, och när du vill. Det finns även texter att lyssna till som är anpassade för barn.

Sinnesrogudstjänst

Sinnesrogudstjänsten är en stilla gudstjänst med fokus på bön och musik. Låt sinnet få ro, låt tankarna tystna, låt måsten och borden bero – en liten stund.

En mötesplats

Gudstjänsten är en mötesplats där vi lättare ska kunna förstå och känna att Gud finns med oss och i oss. Den öppnar upp för gemenskap och är en källa till inspiration där vi får ana något av Guds storhet. Här finns utrymme både för den som söker och för den som redan anat eller till och med funnit Gud.

Söndagen – en vilodag?

Söndagen var tänkt som en ledig dag, fri från uppgifter vi gör till vardags och fri från handel – en annorlunda dag under veckan. Idag har många av oss svårt att uppleva söndagen som en annorlunda dag. Den fylls ofta av vardagssysslor och ärenden. Men söndagen skulle kunna vara en annorlunda dag fylld av glädje, gemenskap och frid.

Våra gudstjänster

Högmässa

Högmässa är den traditionella formen av kyrkans huvudgudstjänst med nattvard som firas de flesta söndagar i någon av pastorates fem kyrkor. Se kalendariet.

Gudstjänst för små och stora

Det här är en enklare och kortare gudstjänst lämplig för barnfamiljer. Ofta finns en barnkör med och i församlingens övriga barnverksamhet förbereds ibland något konkret under veckan som får vara med i gudstjänsten. Vid kyrkkaffet efter gudstjänsten serveras fika och korv med bröd, till små som stora.

Radioandakter

På söndagar klockan 13.00 sänds andakt via närradion Radio Österåker 103,7 MHz

Veckomässa

Veckomässan är kortare nattvardsgudstjänst med två eller tre psalmer och ett beredelseord utifrån kyrkoårets bibeltexter. Veckomässan firas på helgfria torsdagar i Åkersberga kyrka.

Onsdagsmässa

En veckomässa, särskilt utformad för och tillsammans med ungdomar. Alla är förstås välkomna. Onsdagsmässan är drygt en halvtimme lång och firas i Åkersberga kyrka på onsdagkvällar.

Sinnesrogudstjänst

Sinnesrogudstjänsten är en stilla gudstjänst med fokus på bön och musik. En gudstjänst utan nattvard uppbyggd kring sinnesrobönen. Den är cirka en timme lång och firas en gång i månaden i Åkersberga kyrka. Läs mer här>>

Temagudstjänst/-mässa

En gudstjänst med lite friare former kring ett speciellt tema. Innehåll och upplägg formas utifrån en särskild frågeställning eller ett givet ämne eller tema. Med eller utan nattvard. Förekommer i alla tre kyrkorna.

Doplövsgudstjänst

När barnet döps får det ett vackert doplöv i glas med sitt namn som ett minne från dopet. Varje löv är unikt liksom varje barn.

Musikgudstjänst, musikmässa, orgelmässa

Dessa gudstjänster innehåller mycket musik genom medverkan av kör, ensemble eller solister och har till vissa delar samma ordning som den vanliga gudstjänsten. Mässan är med nattvard. Titta i kalendern för tid och plats.

Kort middagsbön – tisdagsträffen

En mötesplats för dig som har en ledig stund över på dagen och som gärna delar en måltid  i sällskap med andra. Vi inleder med en kort andakt, ibland med musik, ibland bara text och bön. Andakten hålls på tisdagar i Åkersberga kyrka och efterföljs av en lättare lunch till självkostnadspris.

Morgonbön

En kort andakt med text och bön. Hålls varje fredagmorgon och det finns dessutom möjlighet att tillsammans med några av oss som arbetar i kyrkan och andra församlingsbor äta en gemensam frukost till självkostnadspris.

Pilgrimsgudstjänst

En gudstjänst som firas i samband med de gemensamma pilgrimsvandringar som anordnas i Ljusterö-Kulla församling. Det finns olika pilgrimsleder och gudstjänsten kan antingen avsluta vandringen eller ske under vandringen beroende på vald led och tillfälle.

Gudstjänster på finska

Gudstjänst på finska firas en gång per månad. Titta i kalendern för att se när nästa tillfälle är.

Service in English

The services in english are cancelled for the rest of this year. Instead we refer to mass in Storkyrkan, Stockholm.

Tro & liv

Gud syns inte och kan inte påvisas genom vetenskapliga experiment. Men tron är som kärleken, något vi behöver och lever av när vi får ta emot den och gärna ger vidare.

Filmer om tro, hopp och livet

Ta del av tankar och ord om att hitta det heliga och om att leva här och nu. Karen och Lena guidar oss i några korta filmer. Se filmerna här.

Andakter för barn

Här finns korta berättelser och några filmer för flera av våra högtider, som du kan lyssna till och titta på tillsammans med barn.

Suomenkielinen toiminta – den finskspråkiga verksamheten

Lämpimästi tervetuloa suomenkielisiin tilaisuuksiin Österåkerin seurakunnassa.

Rader med psalmböcker staplade på varandra i en hylla.

Vad är vad i gudstjänsten

I gudstjänsten förekommer flera ord och moment som kan vara svåra att förstå. Nedan finns en lista som förklarar begreppen.