Barn & unga

Vi erbjuder en bred barnverksamhet med allt från öppen förskola, babycafé, skapargrupper, lovverksamhet med mera. I våra barnverksamheter är både medlemmar och den som inte är medlem välkommen.

Familjegudstjänst med små och stora

Välkommen till gudstjänst för alla men där barnen - och fåren - är i centrum. Familjegudstjänsten ger rum för gemenskap.

Babycafé och öppna förskolan

Mötesplatser för dig som är småbarnsförälder där du träffar andra vuxna tillsammans med barnen. Här pratar vi om stort och smått medan barnen upptäcker och lär känna varandra i leken.

Fredagsmys

Varva ner, och gör en mjuklandning efter en lång vecka. Ta med barnen och inled helgen med mysig gemenskap på Ljusterö och i Roslags-Kulla. Det blir pyssel, sångstund och middag. Kom ihåg att anmäla er innan ni kommer.

Det är kul att sjunga i kör

Att sjunga tillsammans skapar glädje och samhörighet. Det finns grupper för alla åldrar och att vara med i en kör kostar ingenting.

Dramaskus – kreativitet och drama för barn 11–13 år

Är ditt barn nyfiket på drama och teater? I Dramaskus använder vi vår fantasi och kreativitet; vi improviserar och skapar tillsammans genom olika drama- och teaterövningar.

Orgelskolan för unga

Vill du lära dig spela orgel? Nu har du chansen att få orgellektioner.

Barn & Frälsarkransen

Lyssna till alla tolv avsnitt i boken "Barn och Frälsarkransen" som handlar om Nilla och Alvin.

Pyssel och lekar

Här finns samlade lek- och pysseltips samt bakrecept kopplade till berättelserna i "Barn och Frälsarkransen"

Andakter för barn

Här finns korta berättelser och några filmer för flera av våra högtider, som du kan lyssna till och titta på tillsammans med barn.

Kom ombord på fregatten Tapperheten

I Roslags-Kulla kyrka finns en modell av ett skepp som är flera hundra år gammalt. Välkommen ombord på fregatten ”Tapperheten”, amiralen vill träffa dig i sin kajuta. Hissa segel och ladda kanonerna, det kanske kommer fiender. Landkrabbor och sjöråttor, akta er så ni inte trillar i.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.

Konfirmation

Kan jag alltid vara mig själv? Varför händer onda saker i världen? Hur ser min framtid ut? Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Samverkan med skolan

Vi har ett omfattande och nära samarbete med förskolor och skolor i kommunen. Samverkan med skolan sker i dess arbete enligt läroplan i de ämnen där kyrkan på ett naturligt sätt kan bidra med kunskap, reflektion och upplevelse.

Ung i kyrkan

Häng med oss på onsdagskvällar med mycket musik. Du behöver inte anmäla dig innan, det är bara att komma.