En öppen grind.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kyrkogårdsförvaltning

Det är kyrkogårdsförvaltningen som tillsammans med gravrättsinnehavarna har ansvar för vård och skötsel av kyrkogårdarna. Om du vill ha hjälp med att sköta en gravplats kan du beställa gravskötsel genom oss.

Gravskick

Med gravskick menas det sätt som den avlidne gravsätts på. Det finns en rad olika gravskick. Här ges en kortfattad förklaring till de olika typerna vi erbjuder.

Gravsättning

Gravsättning kan vara att sätta ned en kista eller urna i en grav, att sätta ned urna i askgravlund, sprida aska i minneslund eller på annan plats, till exempel till havs.

Gravregler – ett gemensamt ansvar

Det är kyrkogårdsförvaltningen som tillsammans med gravrättsinnehavarna har ansvaret för vård och skötsel av kyrkogårdarna.

Gravskötsel

Den som själv inte har möjlighet att ta hand om en grav, kan få hjälp med blomplantering, skötsel och underhåll av gravlandet. Beställ gravskötsel av kyrkogårdsförvaltningen.

Kyrkogård

Hitta gravplatsen

Sök och hitta enkelt gravar och gravsatta på våra kyrkogårdar och begravningsplats med en ny söktjänst.

Askgravlund Österåkers kyrka

Begravningsavgift

Alla oavsett religion, både medlemmar och icke medlemmar i Svenska kyrkan, betalar via skattsedeln en begravningsavgift. Denna ska inte förväxlas med den kyrkoavgift som alla medlemmar i Svenska kyrkan betalar.

Begravningsplats & kyrkogårdar

Här kan du läsa om begravningsplatserna som finns inom Österåkers pastorat.

Säkerhetskontroll av gravstenar

Kyrkogårdsförvaltningen är ansvarig för att kontrollera att gravstenarna på kyrkogårdarna inom Österåkers pastorat är säkert monterade. Under våren sker kontroller på Österåker och Garnsviken.

KONTAKTFORMULÄR

Var aktsam gällande fakturor avseende gravskötsel

Vi vill varna för fakturaliknande erbjudande för gravskötsel som kommer från annan avsändare än Svenska kyrkan. Vi samarbetar inte med andra företag när det gäller gravskötsel och vi lämnar aldrig ut adressuppgifter till gravrättsinnehavare till privata gravskötselföretag.

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Frågor om gravskötsel, gravrätt, gravskick samt gravvårdar: Kyrkogårdsexpeditionen 08-540 845 55 Telefontid vardagar 09.00-12.00, 13.00-15.00

Bokning av gravsättning: Österåker, Östra Ryd, Åkersberga, Garnsviken: 08-540 845 24 måndag, tisdag, onsdag, fredag kl. 9.00–12.00, torsdagar kl. 13.00–15.00
Ljusterö, Roslags-Kulla: 08-540 845 52 onsdagar och fredagar kl. 10.00–12.00