Samtal & stöd

Vi människor hamnar då och då i utmanande livssituationer eller upplever kanske otrygghet i en orolig tid. Då behöver man någon att prata med. Vi har lång erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer och i samtal om både tro, hopp och kärlek. Alla är välkomna, oavsett medlemskap.

Familjerådgivning

Välkommen att träffa en familjerådgivare hos oss. Vi har tystnadsplikt och du får vara anonym. Kontakta familjerådgivningen för mer information.

Samtalsakut

Livsnära samtal kan leda till ökad självkännedom och insikt. Kontakta oss när du behöver prata med någon som har erfarenhet av att bearbeta och samtala kring kriser.

Samtal om sorg

Ibland kan det vara en hjälp att få dela sina tankar och känslor kring en förlust med någon som är i samma situation. I andras känslor kan man känna igen sig själv.

Stöd för barn & unga i sorg

Det är okej att vara ledsen, sorg är inget problem som behöver lösas. Men ibland kan det kännas bra att få prata med någon om döden och få hjälp med att förstå vad som har hänt. Inom Svenska kyrkan finns utbildad och erfaren personal med kompetens att hålla stödgrupper för barn och familjer i sorg.

Samtal med präst eller diakon

För samtal om liv och död, om tro, hopp och kärlek och mycket mer är du välkommen till ett möte med någon av församlingens präster eller diakoner.

Diakoni – omsorg om medmänniskan

Kyrkans sociala arbete kallas för diakoni. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Diakonin ersätter inte något annat stöd i samhället men kan vara ett komplement och en brygga till myndigheter.

Samtal på engelska eller finska

När livet är svårt kan man behöva prata med någon. Hör av dig om du vill boka samtal på finska eller engelska.

Föräldrasamtal, rådgivning

Känner du dig ibland otillräcklig som förälder, osäker eller bara trött och sliten? Ibland kan det kännas bra att få prata med någon.

Silhuett av en person sittande på en parksoffa med en cykel bredvid. Himlen är blå och rosa.

Ditt andliga gym i vardagen

Vill du kan träna din andliga hälsa? Cykelturen till jobbet passar för bön och snabba möten i affären kan vara tillfällen att visa medmänsklighet. Men du kan också skapa ditt andliga gym.

Kvällssolen lyser genom tallens grenar, och strålarna speglar sig i vattnet.

Livsfrågor

Det finns inga enkla svar på livets svåra frågor, men här får du några ledtrådar.

Alpha: Hur funkar tro?

Välkommen att utforska tron och meningen med livet. Alpha är en öppen och informell mötesplats för att utforska och diskutera livets stora frågor tillsammans. Varje tillfälle bjuder på en ny fråga om tro och är utformad för att skapa samtal.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Bokning och frågor:
Österåker, Östra Ryd, Åkersberga, Garnsviken: 08-540 845 24 öppet måndag, tisdag, onsdag kl. 9.00–15.00 (med lunchstängt 12.00–13.00), torsdagar kl. 13.00–15.00 och fredagar kl. 9.00–12.00.

Ljusterö, Roslags-Kulla: 08-540 845 52 öppet onsdagar och fredagar kl. 10.00–12.00.

Tidsbokning samtalsakuten (tel.svarare): 08-540 206 76
(vi ringer tillbaka från dolt nummer)
Tidsbokning familjerådgivning (tel.svarare): 08-540 845 25

Telefon växeln: 08-540 845 00

E-post: osteraker.pastorat@svenskakyrkan.se

Postadress: Österåkers pastorat, Box 46, 184 21 Åkersberga
Besöksadresser: Åkersberga kyrka Bergavägen 13
Östra Ryds kyrka, Östra Ryds kyrkväg 21
Österåkers kyrka, Össebyvägen/Prästgårdsvägen 70
Ljusterö kyrka, Mellansjövägen 45
Roslags-Kulla kyrka, Roslagsvägen 266

Omställningsstöd

Hur ser din förändring ut? Kanske har du gjort en omvälvande flytt som Anna, Martin och deras två barn som blev Husarös enda bofasta barnfamilj. Kanske har du blivit ensam kvar, som Bodil när hennes man dog efter en längre tids sjukdom. Kanske har du dina barn långt bort, som Martti vars söner vuxit upp med sin mamma i Finland. Kanske har du hittat ditt sanna jag, som Terra som har kommit ut som transkvinna.

Vem minns du?

Oskar spelar fotboll i sin pappas minne. Rikard har valt att säga ja till livet även om han sambo inte finns med längre. För Susanne är fjärilen en speciell symbol för pappan som dog. Möt Ewa i huset där minnena sitter i väggarna. Så länge vi minns våra döda närstående så finns de kvar.

Möten – Medmänsklighet – Delaktighet – Trygghet.
När du behöver någon att prata med finns vi för dig.