Gunilla Hallonsten, kyrkoherde i Malmö pastorat med juryn: Oscar Westerholm, Linn Gottfridsson, och Jesper Ödemark.
Foto: Maria Lundström

Olga (2022)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2022 har tilldelats filmen Olga, i regi av Elie Grappe. Filmen handlar om den 15-åriga elitgymnasten Olga som skickas bort från ett oroligt Kiev 2013.

Om den vinnande filmen

Filmen Olga, i regi av Elie Grappe, utspelar sig 2013 när Självständighetstorget Majdan i Kiev blir platsen för de växande folkliga protester som skulle mynna ut i den dåvarande ukrainska regeringens och presidentens avgång.

15-åriga elitgymnasten Olga skickas bort från oroligheterna till hennes döda pappas hemland Schweiz, där hon fortsätter förberedelserna inför de kommande europamästerskapen. Men kvar i Ukraina finns alla hon bryr sig om och när mästerskapen närmar sig slits Olga allt starkare mellan olika lojaliteter.

Huvudrollsinnehavaren Anastasia Budiashkina är tidigare landslagsgymnast för Ukraina.

Se en trailer för filmen Olga här.

Det rådde total enighet inom årets jury om årets vinnarfilm, säger juryns ordförande Jesper Ödmark.

- Det är en engagerande berättelse med trovärdigt persongalleri, och där miljöerna är vackra och råa på samma gång. Foto och manus fungerar väldigt bra tillsammans. Att den sedan landar rakt in i vårt medvetande krigsvåren 2022 adderar ytterligare till den starka och viktiga filmupplevelsen.

Läs en intervju med juryn på Lunds stifts webbplats.

Intervju med regissören Elie Grappe, också den hos Lunds stift.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2022, juryns motivering:

”Årets vinnarfilm utgör en metaforisk bordtennismatch mellan elitgymnastik och världspolitik. Samvetet och hjärtat finns hemma i Kiev, men tryggheten och EM-biljetten finns i Schweiz.

Suggestivt och skarpt bildspråk. En berättelse om hur personlig framgång kan vara meningsfull, medan att finnas till för andra alltid är meningsfullt.

Smärtsamt aktuell, men även utan senaste månadens händelser skulle den här fantastiska filmen vara relevant och engagerande.”

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2022

• Jesper Ödemark, juryordförande och församlingspedagog som arbetar med konfirmander, unga och vuxna i Värby församling utanför Malmö.
  • Adam Hirshals Illi, präst i Bunkeflo Strandkyrka.
  • Linn Gottfridsson, barnboksförfattare och manusförfattare till bland annat filmen Comedy Queen.
  • Oscar Westerholm, filmkritiker i Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad och FLM.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris är på 100 000 kronor och finansieras gemensamt av Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö pastorat. Kriterierna för priset är:

• Filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmen ska synliggöra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör ungdomar och vuxna.
  • Filmens budskap ska kunna tolkas i ljuset av evangeliet.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkans filmarbete.
  • Filmen ska ha en allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.

Interfilm Diploma

Årets jury delade också ut utmärkelsen Interfilm Diploma. Interfilm är ett internationellt, ekumeniskt nätverk som arbetar för dialog mellan kyrka och film och som medverkar med filmpriser på festivaler runtom i världen.

Årets utmärkelse gick till den kanadensiska filmen Vacarme.

Juryns motivering

Rosalie Pépin är fantastisk som den arga och ogulliga Émelie. Hon söker tillhörighet och finner den på oväntade platser. En tät och koncentrerad berättelse. En hoppfull film om att man ibland behöver våga släppa taget för att hitta hem.

Se trailern för Vacarme här.