Foto: Maria Lundström

Olga - stark och aktuell film given vinnare för kyrkans jury

I Malmö pågår under en vårvecka den 39:e upplagan av BUFF filmfestival. I rådhusets festsal delade Svenska kyrkan den 24 mars ut priset för bästa ungdomsfilm på 100 000 kronor till schweiska Olga, en drabbande film om elitidrott och politik.

Juryn var helt eniga i sitt val. En mycket glad regissör, Elie Grappe mottog beskedet på länk från Zürich.

- Juryn har uppskattat att kunna se film på bio igen och samtalen efter filmerna har präglats av gott samarbete och total enighet i vårt val av vinnarfilmen, säger Jesper Ödemark, juryns ordförande och fortsätter:

- Persongalleriet i filmen är trovärdigt, miljöerna vackra och råa på samma gång. Foto och manus fungerar väldigt bra tillsammans för att skapa en engagerande berättelse. Det som riskerar att kännas lite taffligt i ungdomsfilmer lyser helt med sin frånvaro här och att den sedan ramlar rakt in i vårt medvetande krigsvåren 2022 adderar bara till den starka och viktiga filmupplevelsen.

Majdan och prestationspress

Ukrainas blågula flagga på tävlingsdräkterna är bland det första man ser. Det får en särskild mening i dessa tider. Vi backar till 2014. Filmen tar oss med till ett land präglat av korruption och misstro. Kampen för demokrati och frihet förs på Majdantorget. Olgas mamma befinner sig i frontlinjerna då hon är grävande journalist. Olga för samtidigt sin kamp ensam och i avsaknad av vänner i Schweiz. Hon oroar sig för mamman och är pressad till max att prestera resultat inom sin sport.

Adam Hirtshals Illi, präst i Bunkeflo strandkyrka, är tagen av Olga:

- Filmspråket är strålande. Berättelsen är både spännande och våldsam. Den skildrar gymnastik på elitnivå på ett sätt som kommer otroligt nära inpå. Man sitter som klistrad i stolen, känner svetten och ansträngningen som krävs. Budskapet som vi får är också angeläget, och det är hur värdefullt det är med vänner och relationer.

Linn Gottfridsson är manusförfattare, bland annat till den prisbelönta filmen Comedy Queen. Hon är knockad av Olga:

- Vinnarfilmen utmärks av ett fantastisk skådespeleri. Olgas utsatthet berör och stannar kvar länge i hjärta och hjärna. Det är en väldigt suggestiv film, både ljud och bild. Elitgymnastiken är ett speciellt universum. Att gymnasterna utsätter sig för fara förhöjer dramatiken på ett effektfullt sätt.

Oscar Westerholm, journalist och filmkritiker för HD och Sydsvenskan är imponerad av hantverksskickligheten:

- Olga särskiljer sig från de andra filmerna på festivalen när det gäller rörelse och klipp. Den är inte tillrättalagd och lämnar mycket åt betraktaren.

Här ses kyrkoherden i Malmö, Gunilla Hallonsten, vid prisutdelningsceremonin med Svenska kyrkans jury: Oscar Westerholm, Linn Gottfridsson och Jesper Ödemark, juryordförande. Adam Hirtshals Illi saknas på bilden. Foto: Maria Lundström

Att Olga är så aktuell och handlar om kampen för demokrati och frihet i Ukraina, spelade det en roll för ert val?

- Nej, men att den berör det vi genomlever här och nu adderar till upplevelsen. Det ger tyngd och gör filmen extra relevant, summerar Jesper Ödemark.

- Konst tolkas alltid utifrån en kontext och ämnet spelar roll. Oavsett det, för mig var det den klart bästa av filmerna i tävlan.

Olgas situation är tuff, men hon är modig. Vad väcker det för tankar?

- Olga är uppvuxen i östeuropa. Hennes förutsättningar där gör att hon inte har lika mycket att välja på. Hon måste träna stenhårt och det ger filmen en nerv. En del svenska unga kan säkert identifiera sig med henne men för andra är det långt från vardagen med Netflix och Tiktok, anser Jesper.

- För att kunna idrotta på den nivån krävs ett pannben av stål, tycker Linn.

Många unga oroar sig över utvecklingen och kriget i vårt närområde. Det känns aktuellt att våga prata om det. Kan det vara en anledning till att se Olga i konfirmandgrupper?

- Absolut. När man använder film som metod vill man åt frågor som ligger i tiden för unga. Här får man en historielektion om Majdanrevolutionen som engagerar.

- Jag tycker att filmen lämpar sig för diskussion eftersom den problematiserar utan att ta ställning, menar Oscar.

Till sist, hur har det varit att kunna gå på filmfestival igen efter två år av pandemi?

Jurymedlemmarna lyser upp:

- Äntligen! Det är underbart! Som man saknat det. Det är också så kul att sitta i biostolarna med en ung publik igen.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Övriga röster och fakta

Festivalgeneral Julia Jarl summerar BUFF filmfestival med ett stort leende:

- Det har varit fantastiska dagar med fullsatt i salongerna. Det finns så mycket glädje i att kunna mötas och se på film med barn och unga på filmduken igen. De filmregissörer som deltagit har varit lyriska över publikens reaktioner. Känslan har varit som på en rockfestival.

Skoleleven Charlie Kedemo, 15 år, som var en del av de ungas jury från Toftanässkolan i Malmö:

- Av filmerna i tävlan var Olga en av de bästa. Att se den gav mig rysningar på ett bra sätt. Våldet blandades med det kärleksfulla. Olga är en sådan stark tjej. Att det handlade om Ukraina gjorde filmen extra värd att titta på med tanke på kriget som pågår där nu.

Filmen Olga fungerar brett åldersmässigt, men eftersom den innehåller obehagliga scener rekommenderas yngre att se den i vuxens sällskap.

Här kan du läsa en intervju med filmens regissör Elie Grappe, läsa mer om vinnarfilmen och om BUFF 2022.