Elie Grappe
Foto: Timothée Zurbuchen

Elie Grappe: ”Att vinna pris för bästa ungdomsfilm berör särskilt mycket”

- Att vinna kyrkans pris för bästa ungdomsfilm på BUFF är en mycket trevlig överraskning. Jag är berörd och tagen. När beskedet kom var det en glädjefylld stund. Det säger Elie Grappe vars film Olga korades till vinnare på filmfestivalen i Malmö.

- Jag och filmens huvudrollsinnehavare Anastasia Budiashkina, som spelar Olga, gick längs floden i Zürich när vi deltog i prisutdelningen via länk. Anastasia tog ett riktigt skutt av lycka och glädje.

Hur mår Anastasia som ju är ukrainska?

- Efter omständigheterna okej. Hon har flytt sitt hemland. Jag skulle inte vilja vara i hennes ställe. Det är tungt.

Vad tänker du göra med priset på 100 000 kronor?

- Helt oavsett summan så vill jag göra och skapa något som kan vara till nytta. Jag kommer tids nog att fundera på det tillsammans med mina producenter. Det är enormt roligt.

- Att vinna pris för bästa ungdomsfilm berör mig särskilt mycket. Jag är verkligen nöjd och glad för det.

Hur fick du idén att göra en film som handlar om Majdanrevolutionen i Ukraina och om elitgymnastik?

- Redan tidigt visste jag att jag ville jag bli filmskapare men under lång tid arbetade jag med klassisk musik. Jag var student på konservatoriet i Lyon i tio år. Där träffade jag en ung violinist från Ukraina. Hon berättade om sina erfarenheter.

- Jag kom på att jag ville gifta samman två olika universum: Gymnastiken och revolutionen med dess rörelser och kamp. Att skildra kroppen och relationerna som utsätts för påfrestningar på både det individuella och det kollektiva planet.

Med det som har hänt i Ukraina känns din film närmast profetisk.

- Nej, jag är ingen profet. Revolutionen som skildras ger stämningen, känslan och den historiska kontexten. Det var förspelet som lett till det som sker nu. Det är komplext. Det som händer idag började för åtta år sedan.

- Kriget som bröt ut för en månad sedan var en stor chock. Att det är av en sådan omfattning och att det drabbar hela landet. Man har inte kunnat förbereda sig på detta våld.

Filmen Olga skildrar kampen för frihet och smärtan i att behöva fly och vara i exil. Hur har reaktionerna varit på det?

- Starka. Jag träffade häromdagen en ung ukrainska i exil från kriget som sett Olga och blivit mycket berörd. Hon upplevde Majdanrevolutionen som åskådare eftersom hon var för ung för att ta aktiv del i den, men hennes föräldrar och släkt var involverade.

Vad gör du nu? Vad är ditt nästa projekt?

- Jag befinner mig i Bretagne, Frankrike och håller på att författa manus till nästa film. Den kommer geografiskt och historiskt att vara något helt annat än Olga.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Här kan du läsa ett reportage om Svenska kyrkans jury på BUFF filmfestival 2022 som var eniga i sitt val av filmen Olga. Mer om vinnarfilmen hittar du här.

Elie Grappe som bor i Schweiz föddes 1994 i Frankrike. Kritikerrosade Olga är Elie Grappes långfilmsdebut. Här kan du läsa mer om hans verk