Schweizisk film får Svenska kyrkans ungdomspris

Igår kväll var det prisutdelning för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2022. Juryn var helt enig. Priset gick till den schweiziska filmen Olga. Den handlar om en 15-årig elitgymnast i Kiev som skickas till Schweiz under oroligheterna i Ukraina 2013.

Juryns ordförande Jesper Ödemark säger:

- Det är en engagerande berättelse med trovärdigt persongalleri, och där miljöerna är vackra och råa på samma gång. Foto och manus fungerar väldigt bra tillsammans. Att den sedan landar rakt in i vårt medvetande krigsvåren 2022 adderar ytterligare till den starka och viktiga filmupplevelsen.

Juryns motivering löd: ”Årets vinnarfilm utgör en metaforisk bordtennismatch mellan elitgymnastik och världspolitik. Samvetet och hjärtat finns hemma i Kiev, men tryggheten och EM-biljetten finns i Schweiz. Suggestivt och skarpt bildspråk. En berättelse om hur personlig framgång kan vara meningsfull, medan att finnas till för andra alltid är meningsfullt. Smärtsamt aktuell, men även utan senaste månadens händelser skulle den här fantastiska filmen vara relevant och engagerande.”

Huvudrollsinnehavaren Anastasia Budiashkina är tidigare landslagsgymnast för Ukraina. Regissör är Elie Grappe. Se trailern här.

Interfilm Diploma

Ytterligare en utmärkelse, Interfilm Diploma, delades ut under kvällen. Interfilm är ett internationellt, ekumeniskt nätverk som arbetar för dialog mellan kyrka och film och som medverkar med filmpriser på festivaler runtom i världen. Årets utmärkelse gick till den kanadensiska filmen Vacarme med motiveringen:

"Rosalie Pépin är fantastisk som den arga och ogulliga Émelie. Hon söker tillhörighet och finner den på oväntade platser. En tät och koncentrerad berättelse. En hoppfull film om att man ibland behöver våga släppa taget för att hitta hem."

Se trailern här.

Barn- och ungdomsfestivalen

Den 19-25 mars pågår barn- och ungdomsfestivalen, BUFF, i Malmö. Här hittar du hemsidan

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2022
Jesper Ödemark, församlingspedagog i Värby församling, ordförande
Adam Hirshals Illi, präst i Bunkeflo strandkyrka
Linn Gottfridsson, barnboksförfattare och manusförfattare
Oscar Westerholm, filmkritiker på Sydsvenskan

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris är på 100 000 kronor och finansieras gemensamt av Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö pastorat.

Kriterierna för priset:

• Filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmen ska synliggöra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör ungdomar och vuxna.
  • Filmens budskap ska kunna tolkas i ljuset av evangeliet.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkans filmarbete.
  • Filmen ska ha en allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.

Läs mer om Svenska kyrkans ungdomsfilmpris och om tidigare pristagare.

Mer om BUFF

Dags för BUFF! En marsvecka maxad med film om och för barn och unga

BUFF filmfestival i Malmö slår upp sina portar 19-25 mars. På festivalen delar Svenska kyrkan ut sitt årligen återkommande pris till bästa ungdomsfilm.