Svenska kyrkan på MR-dagarna 2019

2019 års upplaga av mänskliga rättighetsdagarna ägde rum 14–16 november i Linköping. Temat för året var "Rätten till hälsa". Svenska kyrkans program fokuserade på existentiell och andlig hälsa.

Svenska kyrkan är en av huvudarrangörerna till MR-dagarna. I kyrkans arbete är hälsoaspekten ständigt närvarande. God hälsa, inre och yttre, berör hela människans existens. I det diakonala arbetet omsätts kristen tro  i handling genom omsorg om medmänniskan och skapelsen. I våra församlingar möter vi dagligen människor som lever med fysisk eller psykisk ohälsa, det kan handla om liv och död, men också mer vardagliga frågor av existentiell karaktär.

Läs mer om några av de programpunkter som vi arrangerade nedan.

Någon håller en äldre persons hand.

Rätten till existentiell hälsa

Världshälsoorganisationen (WHO) inkluderar andliga och existentiella aspekter i sitt hälsobegrepp och lyfter fram vikten av dessa för att främja hälsa. Svenska kyrkan har lång erfarenhet av att möta människors existentiella frågor och arbeta med olika former av andlig utveckling. Rätten till hälsa, inklusive existentiell och andlig hälsa, gäller alla människor.

Anders Facks, studentpräst i Linköping, och Frida Carlsson, församlingspedagog i Berga församling håller seminarium.

Suicidprevention och ungas psykiska ohälsa - kyrkan behövs!

Ett mycket uppskattat seminarium var det som hölls av Anders Facks, studentpräst i Linköping, och Frida Carlsson, församlingspedagog i Berga församling och som handlade om psykisk ohälsa bland unga.

Tre personer på scen under MR-dagarna.

Klimatoro och framtidstro - hur går det ihop?

Mår vi dåligt och har ångest - eller inspireras vi av Greta Thunberg som startat en global rörelse av skolstrejkande för klimatet? Det var frågeställningen i ett Svenska kyrkans seminarier på MR-dagarna.

Om MR-dagarna

Två barn står bredvid varandra med ryggarna mot kameran. De håller upp varsin hand och gör V-tecknet.

MR-dagarna

Mänskliga rättighetsdagarna - MR-dagarna - är Nordens viktigaste samlade mötesplats för alla som arbetar för och/eller vill lära sig mer om mänskliga rättigheter. Svenska kyrkan är en av arrangörerna.