Meny

Tips för att vara en medmänniska i coronatid

Att hitta rätt ord och möta en vän som oroar sig eller upplever sorg känns ibland svårt. Vad ska man säga? Hur ska man göra? Nu under coronakrisen kanske det känns ännu svårare, eftersom vi inte ses på samma sätt längre på arbetsplatsen, affären eller torget.

Oro kan ta sig många uttryck och samtidigt upplevas som en enda stor ”klump”. Ibland kan det vara avlastande att ”sortera” i tankarna och känslorna. En del oro kanske handlar om framtiden, en del om det som hände och hur den sista tiden blev. En del handlar om oro för sig själv och andra närstående.

Tillsammans kan vi sortera i sorgen och lägga tankar och känslor där de hör hemma. Det kan vara skönt att få sätta ord på ”just nu är jag arg, inte bara ledsen” eller ”på natten blir sorgen till ångest”. Det är en slags sortering som kan göra det lättare att leva med de starka känslorna.

Att få sätta ord på det svåra, när någon annan lyssnar, kan vara hjälpsamt. Man behöver få berätta, om och om igen.

Bryt tystnaden

Ibland upplever de som bär på oro och sorg att ingen hör av sig. Bryt tystnaden genom att skicka brev, ringa eller chatta. Sms-kontakt är inte dumt. Då kan den personen svara när han eller hon orkar.

Orden är viktiga men inte allt. Många drar sig för att kontakta någon som bär på något svårt för de inte vet vad de ska säga. Ibland är inte de perfekta orden det viktigaste, utan att du hör av dig.

Föreslå en promenad

Kanske passar det inte just då, men fråga igen och igen. Ibland är det lättare att prata utomhus, när man gör något.

Det är inte alltid man ”måste” prata. Ibland kan det vara gott nog att gå bredvid varandra. Man kan också prata om helt vardagliga saker.

Hjälp till i vardagen

Ibland tar oron och sorgen över, vilket gör att det kan kännas bra att få stöttning i vardagslivet. Beställ hem eller handla mat till din vän eller varför inte hjälpa till att göra fint i trädgården.

Stötta tillsammans

Vänner kan hjälpas åt att hålla kontakten med den som sörjer eller känner oro. Starta en grupp på exempelvis sms eller chattplattform. Gör ett telefonschema, där vännerna kan turas om att ringa upp.

Visa på hoppet

För att ta sig igenom en kris är det viktigt att se vad som blir bättre. Prata om och visa på det. Kanske tända ett ljus, be en bön. Tala om ett ljust minne?

Ha tålamod

Ring och hör av dig igen, om det inte passade när du ringde sist. Det är bättre att du blir avvisad än att din vän upplever sig helt ensam.

Många människor har svårt för att ta emot hjälp, då kan det vara lättare att föreslå att man gör något tillsammans som man själv vill göra och som man vet att den andre tycker om. Även att be om hjälp kan vara bra.

Vi kan även behöva tålamod för att lyssna på samma sak om och om igen. Då är det viktigt att inte avvisa personen utan snarare leda in på annat innan man avslutar.

Det är också viktigt att ha tålamod att vänta in en person, även om man själv ser en enkel lösning på ett svårt problem kan sådana råd leda till att man bryter det förtroende som man har.