Sven Ljungbergs konst i Mariakyrkan

Mosaik utförd av Sven Ljungberg föreställande Jungfru Maria bebådelse.. Foto: Studio Lennart. Konstnär: Sven Ljungberg.

Byggnadskommittén i Ljungby Maria församling gav i uppdrag till Sven Ljungberg att ta fram skisser på en mosaiktavla föreställande Maria och bebådelsen. Förslaget som godkändes invigdes 2001 och finns att beskåda på kyrktorget i Mariakyrkan i Ljungby.

Tavlan gjordes på plats och för att väggen skulle klara all cement och mosaik fick den förstärkas. Motivet, som är lagt i italiensk mosaik, föreställer Maria sittandes på en trästol i sitt enkla hem i Småland. Trasmattan ligger på trägolvet och pelargonierna blommar i fönstret. Utanför skymtar en täppa med några blommor.

Maria blir förskräckt. Hon håller upp sina händer för att liksom skydda sig mot ljuset från ängeln som plötsligt stigit in hos henne. Ängeln Gabriel har ett budskap, som han vill överräcka till henne. Det förstår vi av hans händer. Detta är inledningen till berättelsen om Marias bebådelse (Luk. 1:26-38).

Sven Ljungbergs tanke med att placera Maria i en stuga i Småland var att hon kommer närmare oss då, liksom hela budskapet. Gud finns inte bara i det heliga landet.

Maria har av Sven fått en guldlock, kanske ett tecken på att hon tagit emot det gudomliga uppdraget. Guldet är en symbol för Gud själv. Därför har ängeln Gabriel också blivit satt med en del guldmosaik.

Symbolen för jungfruligheten, liljan, finns i trädgården. Mönstren på gardinerna med röda prickar i, leder tankarna till nyckelpigan som är en symbol för Maria. Duvan, som syns bredvid ängeln, är en symbol för den helige anden. Det står i trosbekännelsen ”Avlad av den helige anden, född av Jungfru Maria”.