Grenar med gröna löv framför Uppsala domkyrka i rött tegel.
Foto: Gustaf Hellsing/ Ikon

Kulturarvskonferens om beredskap och ett motståndskraftigt samhälle

Under 2023 års kulturarvskonferens i Uppsala den 22-24 maj möttes medarbetare från Svenska kyrkan, Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelserna för att prata om det kyrkliga kulturarvet kopplat till beredskap och ett motståndskraftigt samhälle. Bland många medverkande fanns kulturminister Parisa Liljestrand, Mattias Legnér, professor i kulturvård och Fedir Androshchuk, museichef i Kiev.

Kulturarvskonferensen är en återkommande sammankomst om det kyrkliga kulturarvet för samrådsgrupper på central och regional nivå där Svenska kyrkan, Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelserna ingår.

Temat den här gången var ”Kyrkligt kulturarv – beredskap och ett motståndskraftigt samhälle” med fokus på frågor om hållbarhet, beredskap vid kris och väpnad konflikt, och kyrkorummen som resurs i samhällsbyggande. Att beredskap för det kyrkliga kulturarvet är frågor som ingen enskild institution kan lösa själv tydliggjordes under dagarna. Här krävs ett intensifierat samarbete och samordning mellan organisationer och myndigheter.

Förutom kulturminister Parisa Liljestrand talade under konferensens första dag också Karin Johannesson, biskop i Uppsala stift, Joakim Malmström, riksantikvarie, Helén Ottosson Lovén, generalsekreterare för Svenska kyrkan, Camilla Asp, överdirektör vid MSB, Mattias Legnér, professor i kulturvård och Fedir Androschuk, chefen för Nationalmuseet för Ukrainas historia i Kiev.

Nedan kan du ta del av presentationer som spelades in.

Kyrkliga kulturminnen i beredskap

Kyrkliga kulturminnen är en del av det svenska kulturarvet. Kyrkan har ansvar för vård och underhåll av de kyrkliga kulturminnena, även i kris och höjd beredskap.

Kyrkorum med upplysta valv, i centrum av bilden ett triumfkrucifix.

Upptäck kulturarvet

Kyrkor och begravningsplatser är fulla av historia och rymmer olika slag av berättelser. Samtidigt är rummen och platserna inte museala utan används än idag, ett levande kulturarv.