Närbild på ett tänt stearinljus. Flera ljus syns suddigt i bakgrunden.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kirkolliset juhlapyhät

Kirkkovuosi alkaa adventista, Jeesuksen syntymän odotuksesta. Juhlapyhistä tärkein on Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemisesta kertova pääsiäinen. Vuosi päättyy tuomiosunnuntaihin, jonka teemana on Kristuksen paluu.

Kirkkovuosi eroaa tavallisesta kalenterivuodesta. Se alkaa adventista.
Joulu ja pääsiäinen ovat vuoden juhlajaksoista tärkeimmät. Vuotta rytmittää viisi väriä, jotka antavat kullekin jaksolle oman symbolisen, kristillisen merkityksen. Raamatun tekstit ovat kirkon ajanlaskun lähtökohtana.

Herran päivä - sunnuntai

Kirkkovuoden perustana on sunnuntai, se viikonpäivä, jota Raamatussa kutsutaan Herran päiväksi. Myös ristiinnaulittu Jeesus nousi kuolleista sunnuntaina. Ensimmäinen adventtisunnuntai aloittaa uuden kirkkovuoden.

Joulu

Vuoden ensimmäinen jakso on nimeltään jouluaika.  Se alkaa neljästä adventtisunnuntaista, Jeesuksen syntymään valmistautumisesta ja sen odottamisesta. Joulupäivä ja loppiainen ovat tämän jakson suurimmat juhlapäivät.

Kirkkovuoden juhlapyhiä

En julkrubba.

Loppiainen

Tammikuun 6. päivänä joulusta on kulunut 13 päivää. Silloin muistamme itämaan tietäjiä. He tulkitsivat taivaan tähtiä ja ennusmerkkejä. Näin he löysivät tiensä itäisiltä mailta Jeesuksen luo Betlehemiin. Tästä alkaa loppiaisaika ja se kestää paaston alkuun.

En julkrubba.

Joulupäivän hartaus

Joulupäivän hartaus Torshällan kirkosta Eskilstunassa.

En bukett med påskliljor och rosa tulpaner.

Pääsiäinen

Pääsiäinen on kristillisen kirkon suurin juhlapyhä. Silloin juhlitaan Jeesuksen voittoa kuolemasta.

Sydda dockor i en uppbyggd miljö föreställer några kvinnor vid Jesus grav.

Pääsiäispäivä

Kun naiset tulevat Jeesuksen haudalle, kivi haudansuulta on vieritetty pois. Hauta on tyhjä. Jeesus on noussut ylös kuolleista.

Sydda dockor som föreställer ängeln Gabriel och Maria.

Toinen pääsiäispäivä

Jeesus ilmestyy kaikille opetuslapsille, mutta eri tavoin. Osa epäilee, onko ylösnousemus totta. Toiset haluavat nähdä todisteita. Kaikesta huolimatta Jeesus jää heidän luokseen.

Någon håller upp en hand mot solen och det ser ut som att solen ligger i handflatan.

Helatorstai

Helatorstaina Jeesus jättää tämän maailman. Se tapahtuu 40 päivää sen jälkeen, kun Jeesus on noussut ylös kuolleista. Ennen lähtöään tästä maailmasta Jeesus lupaa olla aina meidän kanssamme.

En liten vit plastduva med utsträckta vingar har placerats på ett grönt blad.

Helluntai

Helluntai on Pyhän Hengen juhlapyhä. Silloin meitä muistutetaan siitä, että Jumala on meidän keskellämme ja asuu meissä. Pyhä Henki on Jumalan näkymätöntä läsnäoloa.

Kansallispukuiset naiset kantavat juhannussalkoa.

Juhannus

Juhannus on kesän juhla. Juhannusviikonlopun sunnuntaina vietämme Johannes Kastajan päivää.

KirkKovuosi - kirkon kalenteri

Kristilliseen uskoon liittyy niin paljon merkittäviä tapahtumia, että kirkko on kerännyt niistä oman kalenterin, kirkkovuoden. Se auttaa meitä muistamaan keskeiset tapahtumat Jeesuksen elämässä ja toiminnassa.