Sydda dockor i en uppbyggd miljö föreställer några kvinnor vid Jesus grav.
Foto: Kristina Johansson /Ikon

Pääsiäispäivä

Kun naiset tulevat Jeesuksen haudalle, kivi haudansuulta on vieritetty pois. Hauta on tyhjä. Jeesus on noussut ylös kuolleista.

Jeesus on ylösnoussut

Kaikki evankeliumit - Matteus, Markus, Luukas ja Johannes - kirjoittavat pääsiäispäivästä, mutta hieman eri tavoin.
Kerromme nyt, mitä silloin tapahtuu:

Naiset tulivat haudalle

Johannes kertoo, kuinka naiset tulevat haudalle, kun on vielä pimeää. Markus puolestaan, että naiset saapuvat haudalla auringonnousun aikaan. He halusivat voidella Jeesuksen ruumiin hyväntuoksuisilla yrteillä.
Naiset miettivät, kuka voisi vierittää kiven pois haudansuulta. Matteuksen mukaan tapahtuu voimakas maanjäristys. Jumalan enkeli tulee taivaasta ja vierittää kiven pois. Luukas ja Johannes taas kertovat, että kun naiset tulevat haudalle, kivi on jo siirretty pois.

Hauta on tyhjä

Luukas kertoo, kuinka naiset eivät löydä ruumista haudasta. Johanneksen mukaan naiset juoksevat saman tien sanomaan Simon Pietarille ja yhdelle toiselle opetuslapselle, ettei Jeesus ole enää haudassa. Nämä kaksi opetuslasta kiirehtivät itse haudalle, katsovat sisään ja näkevät vain pellavakääreet ja Jeesuksen kasvoja peittäneen liinan.

Matteus kertoo enkelistä, joka on vierittänyt kiven haudalta. Enkeli sanoo naisille, ettei näiden tarvitse pelätä. Hän kehottaa naisia kertomaan kiireesti opetuslapsille, että Jeesus on ylösnoussut. He lähtevät haudalta yhtäaikaa pelokkaina ja iloisina.  Naiset rientävät kertomaan opetuslapsille, että Jeesus on ylösnoussut.

Maria kohtaa kaksi enkeliä

Luukkaan evankeliumissa kerrotaan, kuinka naiset kohtaavat kaksi miestä loistavissa vaatteissa.  Nämä kysyvät, miksi he etsivät elävää kuolleiden joukosta. ”Hän ei ole täällä, hän on noussut kuolleista.”
Johannes kertoo, kuinka Maria kohtaa kaksi enkeliä.  Nämä kysyvät Marialta, miksi hän itkee. Ja kun Maria kääntyy ympäri, hän näkee Jeesuksen seisovan siinä. Ensin hän ei tunnista Jeesusta, vaan luulee tätä puutarhamestariksi.

Kertomuksen naiset pelkäävät ja iloitsevat yhtä aikaa. He tärisevät säikähdyksestä ja ovat poissa tolaltaan. Siitä huolimatta he kertovat opetuslapsille siitä, mitä he olivat kokeneet.

Jeesus voittaa kuoleman ja pahuuden

Jeesus nousi kuolleista. Näin kuolema on voitettu eikä meidän tarvitse pelätä kuolemaa tai pahuutta.

Pääsiäispäivänä me juhlimme elämää, joka voitti kuoleman. Hyvyyttä, joka voitti pahuuden. Jumalan rakkaus voi pelastaa meidät.

Pääsiäinen kirkossa

Pääsiäispäivän aamuna ja aamupäivällä, joskus jo puolenyön aikaan pääsiäisyönä, juhlimme Jeesuksen ylösnousemusta. Jumalanpalvelus on iloa täynnä. Kirkossa sytytetään iso pääsiäiskynttilä merkiksi siitä, että valo on voittanut pimeyden. Pääsiäiskynttilä palaa joka jumalanpalveluksessa helatorstaihin saakka.