Foto: Helena Svensson

Tacksägelsekyrkan – Trångsund Skogås församling

Kyrkan ligger på en kulle nära Trångsunds centrum. Intill kyrkan finns en fridfull och vacker urnkyrkogård, invigd 1990, där känslan av natur och skogsbacke bevarats.

Titta in i Tacksägelsekyrkan med panoramabilder

Letar du efter rätt kyrka för dop eller vigseln? Eller är du intresserad av att studera kyrkorummet närmare? Med panoramabilder kan du se dig omkring i lugn och ro och zooma in detaljer som annars är svåra att se. Klicka här för att titta in i Tacksägelsekyrkan med panoramabilder (Nytt fönster).

Trångsund-Skogås församling bildades 1974. Innan dess tillhörde området Huddinge församling. Trångsund-Skogås församling har en stark diakonal inriktning för alla åldrar. Församlingsverksamheten och expedition är förlagd i Mariakyrkan som är ett nav för all verksamhet och ligger i Skogås centrum

Tacksägelsekyrkan i Trångsund hette först Trångsunds kyrka och invigdes på Tacksägelsedagen 1957. Den var församlingens enda kyrka fram till 1987 då Mariakyrkan i Skogås invigdes. Den har en ljus puts och ett brant skifferklätt sadeltak. Kyrkorummets ena långsida består av fönster med glasmålningar med motiv från Emmausvandringen. Konstnären som skapat dessa är Ebba Vadsten.
Altarkrucifixet av silver med en blå Kristusbild av emalj har formgivits av silversmeden Birger Haglund. Lokaler för begravningskaffe finns i bottenplanet.

I Tacksägelsekyrkan firas vissa gudstjänster under året. Här sker även de flesta dop-, vigsel- och begravningsgudstjänsterna.

Fakta om Tacksägelsekyrkan

Besöksadress: Dalarövägen 8, Trångsund
110 sittplatser, orgel finns. Bårtäcke för begravning finns.
Öppettider: Öppet i samband med gudstjänster.
Tillgänglighetsanpassat: Entré, bil till entré, toalett, hörselslinga , högtalare
Församlingssal: 40 platser (OBS! ej tillgänglighetsanpassad)
Postadress: Svenska kyrkan Trångsund Skogås, Skogåstorget 10, 142 30 Skogås
Besöksadress: Dalarövägen 8
Telefon: Växel 08-588 697 00 (Växeln har öppet måndag till fredag klockan 9-12 och 13-14. Övrig tid gäller direktnummer eller e-post.)
E-post: trangsund.forsamling@svenskakyrkan.se

Trångsund-Skogås församlingsråd

Här finner du protokoll samt vilka som sitter i församlingsrådet.

Personal i Trångsund-Skogås församling

Här hittar du kontaktuppgifter till all personal i Trångsund Skogås församling

Församlingssal i Tacksägelsekyrkan

I anslutning till salen finns ett välutrustat kök. Egen parkering utanför kyrkan. Funktionsanpassat till kyrkorummet. Det saknas hiss till församlingssalen på undervåningen men det går bra att ta sig ner till salen genom att gå runt kyrkan. Hörselslinga och hörstavar finns.