Foto: Helena Svensson

Mariakyrkan – Trångsund-Skogås församling

Mariakyrkan är centralt belägen mitt i Skogås centrum. Kyrkan är en mötesplats med stark diakonal inriktning för alla åldrar.

Titta in i mariakyrkan med panoramabilder

Letar du efter rätt kyrka för dop eller vigseln? Eeller är du intresserad av att studera kyrkorummet närmare? Med panoramabilder kan du se dig omkring i lugn och ro och zooma in detaljer som annars är svåra att se. Klicka här för att titta in i Mariakyrkan med panoramabilder (Nytt fönster).

I Trångsund Skogås församling ligger Mariakyrkan mitt i Skogås centrum och är ett nav för all verksamhet. Här finns Café Maria, barngrupper, körövningar, lunchkonserter, familjeträffar med mera.

Mariakyrkan är Huddinges största kyrka. Kyrkan är en kraftfull och spännande skapelse med svängda former och assymmetrisk planlösning, byggd 1987. Klockstapeln visar vägen till entrén, som leder från Skogås torg, in mot en annan typ av torg i kyrkans inre. Kyrkorummet är ett stort, ljust och luftigt rum och har en imponerande mosaik bakom altaret och högt sittande fönster i form av kluvna spetsbågar med vackra glasmålningar. Sevärdheter är även ljuskransen och Mariaikonen.  I en del av rummet finns det lilla Mariakapellet. I den ljusa och öppna byggnaden finns även café och andra församlingslokaler.

Församlingens andra kyrka: Tacksägelsekyrkan i Trångsund
Församlingens andra kyrka, Tacksägelsekyrkan, är en liten kyrka vackert omgiven av en begravningsplats. Där sker de flesta dop-, vigsel- och begravningsgudstjänsterna.

Om du undrar något om kyrkan, vill hyra lokal eller veta mer om våra verksamheter och gudstjänster kontakta då personalen så hjälper vi dig mer än gärna! Kontaktuppgifter finns längre ned på sidan.

Fakta om Mariakyrkan

Besöksadress: Skogåstorget 10, Skogås

250 sittplatser, orgel och piano finns. Bårtäcke för begravning finns.

Öppettider

• Måndag     9-16
  • Tisdag        9-13
  • Onsdag       9-18
  • Torsdag       9-19
  • Fredag        9-14
  • Lördag        Stängt
  • Söndag        10-14
Avvikande öppettider våren 2024:

Vecka 9 och 14, begränsade öppettider på grund av lov.

Ändrade öppettider under påsken. Annonseras närmare påsk.

Ändrade öppettider runt vissa lov och helger, se avvikande öppettider under. Ibland kan vi behöva ändra öppettiderna pga sjukdom. Följ oss på Facebook så missar du inget!

Tillgänglighetsanpassat: Entré, bil till entré, toalett, hörselslinga, högtalare
Församlingssal: Församlingssal A+B 100 platser, går även att dela till två salar som då har 50 platser/st  (handikappanpassad)
Postadress: Svenska kyrkan Trångsund Skogås, Skogåstorget 10, 142 30 Skogås
Telefon: Växel 08-588 697 00 (Växeln har öppet måndag till fredag klockan 9-12 och 13-14. Övrig tid gäller direktnummer eller e-post.)
E-post: trangsund.forsamling@svenskakyrkan.se

Gudstjänster Mariakyrkan

Vi firar Högmässa söndagar 11.00 och kvällsmässa torsdagar 18.00 i Mariakyrkan. Välkommen!

Ett glatt barn med rutig mössa gör V-tecknet med båda händerna mot kameran.

Barn & ungdom i Mariakyrkan i Skogås

Vår barnverksamhet är bred och uppskattad. Här är såväl bebisar som större barn lika välkomna!

Körer i Mariakyrkan i Skogås

I Mariakyrkan i Skogås finns körer för alla åldrar - från fem år och uppåt. Kontakta körledarna och anmäl intresse. Att sjunga i våra körer är gratis.

Café Maria i Mariakyrkan

Välkommen till populära Café Maria - en mötesplats för alla! Här serveras lunch på onsdagar, middag på torsdagar, frukost på fredagar och alltid hembakat fika och annat gott.

Aktiviteter för vuxna

I Svenska kyrkan i Huddinge finns det något för dig vem du än är. Möten med nya eller bekanta människor, tid för vila och reflektion, tid för kulturella upplevelser, tröst när livet känns tungt. Varmt välkommen!

Finskspråkig verksamhet/ Suomenkielinen toiminta

Tervetuloa Huddingen pastoraatin suomenkielisille sivuille!

Personal i Trångsund-Skogås församling

Här hittar du kontaktuppgifter till all personal i Trångsund Skogås församling

Trångsund-Skogås församlingsråd

Här finner du protokoll samt vilka som sitter i församlingsrådet.

Församlingssal i Mariakyrkan

Församlingssalen ligger i anslutning till kyrkorummet. I anslutning till salen finns också ett välutrustat kök. Funktionsanpassat. Kyrkorum och församlingssal ligger på entréplan utan trappsteg. Hörselslinga och hörstavar finns.