Segeltorps kyrka – Sankt Mikaels församling

Den lilla rosa kyrkan brukar vi kalla den. Mitt i villakvarteren ligger Segeltorps kyrka och blir med sitt läge en naturlig samlingspunkt för både barnfamiljer, unga och äldre – en vardagskyrka full av liv.

Titta in i Segeltorps kyrka med panoramabilder

Letar du efter rätt kyrka för dop eller vigseln? Eller är du intresserad av att studera kyrkorummet närmare? Med panoramabilder kan du se dig omkring i lugn och ro och zooma in detaljer som annars är svåra att se
Klicka här för att titta in i Segeltorps kyrka med panoramabilder (Nytt fönster).

Vårprogram för Vårby Gårds kyrka och Segeltorps kyrka

Här hittar du datum och tider för våra verksamheter vårterminen 2024 i Sankt Mikaels församling.

I Segeltorps kyrka finns gruppverksamheter och körer för alla åldrar, musikluncher, öppen förskola och Himmel & Pannkaka – en verksamhet som skulle passa in under begreppet ”Messy church”.

Sankt Mikaels församling är en av fyra församlingar i Huddinge pastorat. Församlingens två kyrkor ligger i områdena Segeltorp och Vårby gård. Segeltorps kyrka är ofta fylld till bredden under veckodagarna och gudstjänstlivet har därför också sin naturliga plats i vardagen. I Vårby gård verkar församlingen i en mångkulturell miljö och söndagens mässa har en given plats i många människors liv.

Barn & ungdom i Segeltorps kyrka

Här nedan ser du allt som händer i vår lilla rosa kyrka. Välkommen att delta!

Aktiviteter för vuxna i Segeltorp

Man kan bokstavligen säga att allt mellan himmel och jord ryms inom Sankt Mikaels församlings båda kyrkor. Här finner du vad som är aktuellt i Segeltorps kyrka.

Musiklunch i Segeltorps kyrka våren 2024

På onsdagar kl 12:00 serveras det konserter med efterföljande sopplunch i Segeltorps kyrka.

Gudstjänster i Segeltorp & Vårby Gård

I gudstjänsten får vi möta Gud och varandra. Här möts barn, vuxna och flera nationaliteter. Gudstjänsterna präglas av: Gemenskap – Igenkänning – Eftertanke – Nya perspektiv – Gud – Hopp.

Körer och konserter i Segeltorps kyrka

Vi har körer för barn, ungdomar och vuxna. Välkommen att anmäla dig till en kör som passar dig! Det är alltid gratis att sjunga i församlingens körer.

Personal i Sankt Mikaels församling

Här hittar du telefonnummer och kontaktuppgifter till all personal i Sankt Mikaels församling.

Sankt Mikaels församlingsråd

Här finner du protokoll samt vilka som sitter i församlingsrådet.

Stöd och hjälp - diakoni i Svenska kyrkan i Huddinge

Det finns många tillfällen i livet när vi behöver någon att prata med. Just nu kanske du bär på en oro eller ensamhet. Kanske behöver du dela tankar med någon – att finna tröst och hopp i ett enskilt samtal.

Skänk en gåva till Mikaelshjälpen - ditt bidrag är mycket värdefullt

Mikaelshjälpen är Sankt Mikaels församlings egen hjälpfond. Fondens huvudsakliga syfte är att bistå församlingsbor i nöd.

Församlingssalar i Segeltorps kyrka

Vikväggar gör att Café Mikael kan förvandlas till två mindre rum; Mikael och Marta. Salen Maria ligger i anslutning till, och kan förstora kyrkorummet. Salarna är handikappanpassade. I anslutning till salarna finns kök utrustat med porslin, vaser, spis, kaffebryggare, termosar, kylskåp samt diskmaskin.

Finskspråkig verksamhet/ Suomenkielinen toiminta

Tervetuloa Huddingen pastoraatin suomenkielisille sivuille!

Fakta om Segeltorps kyrka

150 sittplatser, orgel och piano finns. Bårtäcke för begravning finns.

Kapellvägen 9, Segeltorp

Öppettider
Varierande öppettider. För besök ring vaktmästeriet eller växeln för att se om kyrkan är öppen.

Tillgänglighetsanpassat
Entré, bil till entré, parkering, toalett, hörselslinga, högtalare.

Församlingssal
Café Mikael 30 platser, Café Mikael + församlingssal Marta 60 platser, Café Mikael + församlingssal Marta och församlingssal Maria 130 platser

Sankt Mikaels församling, Vårby allé 5, 143 40 Vårby

Kapellvägen 9, Segeltorp

Växel: 08-588 697 00
Vaktmästeriet: 08-588 698 96
Fax: 08-588 699 77
sanktmikael.forsamling@svenskakyrkan.se

S:t Mikaels kapell invigdes den 19 februari 1933. 1970 byggdes kapellet ut och fick namnet Segeltops kyrka. År 1987 eldhärjades det ursprungliga S:t Mikaels kapell svårt och gick inte att rädda. Kyrkorummet från 1970 undgick däremot nästan helt skador och utgör nu hörnstenen i en ny anläggning, invigd 1989. Renoverings- och ombyggnadsarbeten genomfördes år 2000 då bland annat en brudkammare byggdes och färgsättningen i kyrkorummet genomgick en varsam förändring.

Entrén, kyrktorget, är byggt som en ljusgård med en öppning från nedre planet och ett pyramidformat takfönster. I fonden ser man en skulptur, Gryning, utförd av konstnären Charlotte Öberg. Altartavlan är gjord av Anna-Lisa Odelqvist Kruse. I kyrkorummet står en dopfunt av snidad ek med fat av handhamrad mässing.

Om du undrar något om kyrkan, vill hyra lokal eller veta mer om våra verksamheter och gudstjänster kontakta då personalen så hjälper vi dig mer än gärna! Kontaktuppgifter finns längre ned på sidan.

Klicka här för att komma till sidan med kontaktuppgifter