Foto: S Adman

Gästrikekustens pastorat

Hamrånge & Hille församlingar

Öppettider och telefonnummer till expeditionerna

Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Telefontider:
Måndag kl.10-12 & 13.30-15.
Onsdag kl. 13.30-16. Fredag kl.10-12 & 13.30-15.

Besökstid på expeditionen i Kyrkans hus i Bergby:
Måndag kl. 10-12.

Besökstider på expeditionen i Hille församlingsgård: Måndag kl. 13.30-15.
Onsdag kl. 13.30-16.
Fredag kl. 10-12 & 13.30-15.

Pastoratets expedition nås via telefon 026-635030 & 0297-572090

Hille kyrka stängs en period

Nu ska ”änglavingarna” och spåren efter de gamla elementen bort från Hille kyrka. Nu pågår arbetet med att rengöra väggar och tak och kanske fixa till nån liten spricka i putsen. Därför håller vi Hille kyrka stängd i några veckor och firar gudstjänster och mässor i kapellet på kyrkogården. Det är lätt att hitta dit! Tvärs över vägen från kyrkan.

Soppluncher

Nu finns höstens datum för soppluncherna inbokade i vår kalender! Första tillfällena är den 12 september i Hamrånge kyrka och den 17 september i Hille församlingsgård. Klicka på texten eller bilden så kommer du till sidan med mer information.

Någon håller i ett tårtfat med en grön prinsesstårta med rosa marsipanros på toppen.

Volontärfest

Fredag den 20 september kl.17.30-20 i Hille församlingsgård. Välkommen till årets volontärfest med buffé och underhållning! Alla som är volontär i pastoratet är varmt välkomna! Anmälan senast den 13/9 till församlingsexpeditionen på 026-63 50 30 eller diakon Yukako på 0297-57 20 99, via e-post till yukako.nahlbom@svenskakyrkan.se

Tre skrattande flickor spritsar i ett kök.

Terminsstart för barnverksamheten

Nu har öppna förskolan, mini, pilgrimsBarn, minorer och juniorer startat för terminen. Barnkörerna kör igång vecka 39. Stjärnorna startar den 24 september och Decibellen startar den 25 september.  Alla våra barngrupper, utom Öppna förskolan och Mini, kräver anmälan. Kontaktuppgifter till ansvarig ledare hittar du vid respektive aktivitet.

Retreat i Hille kyrka 28/9

Välkommen till endagsretreat – ett tillfälle för dig som söker lugn och stillhet. Möjlighet till enskilt samtal med präst eller diakon finns. Kostnad 100 kr (betalas på plats via SWISH). Förmiddags- och eftermiddagsfika samt lunch ingår. Anmälan senast 20 september till diakon Yukako på 0297-57 20 99 eller via e-post till yukako.nahlbom@svenskakyrkan.se

Promenera mera - med hälsan i fokus

Den 16 september startar vi igen! Måndagar 9.30-11. Vi samlas vid Kyrkans hus i Bergby, promenerar en stund och avslutar med fika inomhus.​ /Välkomna önskar Rose & Lehna

Benen av två personer som vandrar på en väg.

Promenadgrupp i Hille

Den 16 september startar vi höstterminen. Välkomna! Måndagar kl 9.30-12. Vi samlas i församlingsgården för promenad. Efteråt serveras fika i församlingsgården (kl 10.30). Ledare: Annika Hugosson

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Hille kyrkogård

Storyspot - Berättelser i din kyrka

Under mer än tusen år har vi samlat på spännande berättelser och historier om och kring våra kyrkor - nu finns möjligheten att ta del av några av alla dessa berättelser i din telefon. Nu kan du lära dig mer om Korset utan namn på Hille kyrkogård, Kyrksilvret som försvann i Hamrånge, Sko-Ella, mystiska gubbvalv, altarskåp, romantiska öden utan kända slut och andra mer eller mindre osannolika historier. Det finns totalt 110 berättelser från hela Uppsala stift att ta del av i appen Storyspot. Lyssna, lär och upptäck!

Tillsammans för förändring i 150 år

Sedan 1874 har vi fört en kamp för och tillsammans med människor som lever i utsatthet över hela världen. Var med du också.

Engagera dig
Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. På denna sida hittar du information om angreppet och efterföljande konsekvenser i form av stulen data.