Gudstjänster & kyrkliga handlingar

För kyrkan är söndagen veckans första dag och den stora gudstjänstdagen. Den ses i kyrkan som den första dagen på veckan, eftersom det var på skapelsens första dag som Gud gjorde mörker till ljus. Det var också på en söndag, påskdagen, som Jesus uppstod från döden. Förhoppningen är att söndagens gudstjänst ska ge besökarna ny energi för att orka med den stundande veckan med allt vad den innehåller.

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

I våra församlingar firas, som regel, högmässa på söndagar kl 11.00.
I mässan använder vi två kalkar med vin, en med alkohol och en utan. Du väljer själv vilken kalk du doppar ditt bröd i. Om du inte vill ta emot nattvarden kan du sitta kvar i bänken eller gå fram till prästen med ena armen korslagd över ditt bröst och handen på din axel, då ber prästen för dig istället.

Gudstjänsten

Kyrkliga handlingar

Kyrkliga handlingar är ett samlingsbegrepp för dop, konfirmation, vigsel/välsignelse över partnerskap och begravning - gudstjänster i anslutning till viktiga händelser i livet.

Mamma håller bebis under ett dop.

Dop

Dopet är en glädje och fest som bekräftar att vi alla ingår i ett större sammanhang och gemenskap – en församling och en världsvid kyrka som Gud har omsorg om.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Dop & vigslar sker vanligtvis på lördagar eller söndagar i våra kyrkor, men det går självklart bra att döpa eller viga sig i någon annan lokal.

Dopklänningar finns för utlåning och i samband med dopet går det oftast bra att låna någon församlingssal för dopkaffe.

Vill du veta mer om dop och vigsel eller kanske boka tid är du välkommen att ringa till vår expedition eller någon av våra präster.

I kalendern, nederst på sidan, kan du se vilka dop- & vigseltider som finns lediga.

Expedition

Präster

Nedan kan du se lediga tider för dop och vigsel. Hittar du ett datum som passar går det bra att ringa eller mejla in en bokningsförfrågan. Detta gör du enklast till Anna Wedin.
      Strunta i vilken kyrka som står vid tiderna. Detta står för att vi ska kunna lägga in den lediga tiden i vår kalender. Oftast går det att pussla med schemat så att det blir rätt kyrka utefter ert önskemål.